RNA درون نانوذرات رس، روشی برای محافظت از محصولات کشاورزی

محققان استرالیایی با قرار دادن RNA درون نانوذرات رس، سامانه‌ای برای محافظت از محصولات کشاورزی ارائه کردند که اثربخشی بالاتری نسبت به آفت‌کش‌ها دارد. لیسانس این فناوری پیش از این به یک شرکت داروسازی در انگلستان فروخته شده تا از آن برای تولید دارو استفاده شود.

دو دانشگاه استرالیایی روشی برای محافظت از محصولات کشاورزی ارائه کردند که می‌تواند گزینه مناسبی به جای روش‌های آفت‌کش شیمیایی رایج باشد.
این گروه تحقیقاتی از دانشگاه سری و دانشگاه کوئینزلند روشی غیرسمی مبتنی بر فناوری‌ نانو برای مقابله با بیماری‌ها و آفت‌ها ارائه کردند که در آن از مواد تخریب‌پذیر استفاده شده است.
این اسپری که به بیوکلی (BioClay) شهرت یافته، موجب می‌شود تا برخی ژن‌های ویژه در گیاه غیرفعال شوند که این کار موجب مقاومت گیاه در برابر بیماری می‌شود؛ بدون این که نیاز به تغییر DNA باشد.
این گروه نشان دادند که با یک بار اسپری بیوکلی گیاه می‌تواند از گزند آسیب ویروس‌ها حداقل به مدت ۲۰ روز مصون باشد. زمانی که این ماده به گیاه اسپری می‌شود، گیاه تصور می‌کند که مورد حمله حشره یا بیماری قرار گرفته است؛ در نتیجه نسبت به آن عکس‌العمل محافظتی از خود نشان می‌دهد.
ماکس لو از محققان این پروژه می‌گوید: «این پروژه یک مثال آشکار از کاربرد نانوذرات در کشاورزی است که در آن رهاسازی با نرخ کنترل شده انجام می‌شود. مشابه این نانوذرات، در آزمایشگاه ما در دانشگاه کوئینزلند اختراع شده و به صورت پتنتی به ثبت رسیده است تا از آن برای رهاسازی هدفمند دارو استفاده شود. لیسانس این فناوری توسط شرکت داروسازی در آکسفورد خریداری شده و اکنون در حال طی مراحل تجاری‌سازی خود است.»
آفت‌ها و پاتوژن‌ها سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی را در سراسر جهان از بین می‌برند؛ بنابراین باید به دنبال راهکاری برای مقابله با این مشکلات بود.
RNAهای برهنه پیش از این برای این کار استفاده می‌شدند که از پایداری کافی برخوردار نبودند. در این پروژه محققان این RNA را درون کـِلی (Clay) قرار دادند تا به آرامی رهاسازی شود. رهاسازی آهسته از درون نانوذرات رس موجب می‌شود تا RNA برای محیط زیست و سلامت انسان خطرناک نباشد و ایمنی بالایی داشته باشد.
نتایج این پروژه در نشریه Nature Plants به چاپ رسیده است.