«سیاه‌ترین ماده جهان» در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفته است

سه سال قبل، یک شرکت انگلیسی با استفاده از نانولوله‌های کربنی موفق به ساخت سیاه‌ترین ماده جهان شد که قادر بود ۹۹ درصد از نور وارد شده را جذب کند. اکنون این ماده در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفته و مسئولان این شرکت خبر استفاده از این ماده در چند حوزه مختلف را داده‌اند.

زمانی که در سال ۲۰۱۴ سیاه‌ترین ماده جهان ساخته شد، پیش‌بینی می‌شد که از آن برای پنهان نگه داشتن جت‌های نظامی و تلسکوپ‌ها استفاده شود.
وانتابلک ماده‌ای سیاه است که توسط شرکت انگلیسی سری نانوسیستم (Surrey NanoSystem) ساخته شد. سیاهی این ماده به حدی است که ۹۹ درصد از نور وارد شده را جذب می‌کند. از این ماده می‌توان برای پوشش‌دهی اجسام سه بعدی استفاده کرد تا در نهایت به صورت دو بعدی دیده شوند.
اما بعد از وعده‌هایی که در ابتدای ساخت این ماده داده شد، آیا وانتابلک واقعا توانسته است بعد از سه سال به جایگاهی که در بدو تولد برای آن پیش بینی می‌شد، برسد؟
بن جنسن از مسئولان فنی شرکت سری نانوسیستمز به این سوال جواب مثبت می‌دهد. او می‌گوید شرکت سری نانوسیستمز از این ماده در جاهای مختلف استفاده می‌کند و چشم‌اندازهای کاربردی دیگری نیز برای این محصول متصور است.
جنسن می‌گوید: «فرصت‌های کاربردی تازه‌ای برای این محصول در حال ایجاد شدن است؛ فرصت‌هایی که در حال حاضر در دست اقدام است بسیار تأثیرگذار است.
برای تولید این ماده سیاه، از نانوذرات کاتالیستی در محیط گازی  استفاده شده است که به مرور نانولوله‌های کربنی روی آن رشد می‌کنند. نور که وارد این نانولوله‌های متراکم می‌شود، در این جنگل انبوه به دام افتاده و قادر به خروج نخواهد بود. تنها آن بخش از نور که به روی نانولوله‌ها برخورد می‌کند انعکاس می‌یابد.
هر سطح سیاهی که کنار این ماده قرار گیرد، به شکل خاکستری به نظر می‌رسد. این ماده در یک میکروماهواره اروپایی که در سال ۲۰۱۵ به فضا ارسال شد، مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین از این ماده برای کالیبراسیون دوربین‌های ماهواره قبل از تصویربرداری استفاده شده است. یکی دیگر از کاربردها این ماده، استفاده از آن در حسگرهای مادون قرمز است که توسط یکی از شرکت‌های آمریکایی تولیدکننده تجهیزات مادون قرمز به کار گرفته شده است. این ماده نسبت سیگنال به نویز را در این تجهیزات بهبود داده است.
این شرکت اعلام کرده که به زودی استفاده‌های دیگری نیز از این محصول انجام خواهد شد. برای مثال در صنعت خودروسازی نیز این فناوری به کار گرفته خواهد شد.