تبدیل یک آزمایشگاه به مرکز تحقیقاتی در کانادا

دولت کانادا با توسعه ابزاری و زیرساختی یک آزمایشگاه در دانشگاه کوئین، این آزمایشگاه را تبدیل به مرکز تحقیقات نانوساخت کرده است. این کار دامنه کاربرد این مرکز را افزایش داده و نیازهای تحقیقاتی منطقه‌ای را تأمین می‌کند.

مرکز تحقیقاتی NanoFabrication Kingston در کانادا با حمایت مالی دولت راه‌اندازی شد. این مرکز تحقیقاتی با هدف افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی در خارج از دانشگاه کوئین راه‌اندازی شده‌است.
راب نوبل از اساتید دانشگاه کوئین که در مرکز کینگستون فعالیت دارد می‌گوید: «ما قصد داریم انجمنی در خارج از دانشگاه کوئین راه‌اندازی کنیم تا به طراحی، مشخصه‌یابی و ساخت ادوات مختلف بپردازیم.»
یان مک والکتر، مدیرعامل شرکت میکروسیستم، می‌گوید: «این نوع تجهیزات، شرایط را برای تحقیقات در حوزه فناوری‌های بالا فراهم می‌کند. این تجهیزات کاملاً مبتنی بر کاربرد است. در بسیاری از فناوری‌هایی که در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به وجود خواهد آمد، نانو و میکروفناوری نقش اساسی دارد. اینترنت اشیاء و خودروهای خودکار از جمله فناوری‌هایی هستند که شما به آن نیاز دارید.»
این مرکز تحقیقاتی پیش از این آزمایشگاه نانوساخت کینگستون نام داشت که در آوریل ۲۰۱۵ راه‌اندازی شده و مبلغ ۵ میلیون دلار از دولت کانادا به عنوان حمایت دریافت کرد. مک والتر می‌گوید: «ما به چنین مرکز تحقیقاتی نیاز داشتیم.»
پیش از این که آزمایشگاه کینگستون ساخته شود، دانشجویان و محققان به مرکز نانوساخت اوتاوا در کانادا مراجعه می‌کردند. پس از بازگشایی این مرکز، محققان می‌توانند برای بخش آموزش و تحقیقات از مرکز کینگستون استفاده کنند.
مرکز تحقیقات کینگستون به عنوان مرکز اصلی برای گروه تحقیقاتی نوبل و همکارانش به شمار می‌رود. ابزارهای این آزمایشگاه به ندرت در بیرون از انجمن کوئین به کار گرفته می‌شود. گراهام گیبسون از مدیران کینگستون می‌گوید: «چیزی که ما در حال حاضر به دنبال آن هستیم، رشد و توسعه است. ما درباره انتظارات خود واقع‌بین هستیم و تلاش داریم تا به سوی رسیدن به این انتظارات حرکت کنیم.»
دولت کانادا یک میلیون دلار به این مرکز کمک مالی کرده است تا تجهیزات جدیدی خریداری شود. با توسعه بیشتر تجهیزات این مرکز، افراد بیشتری می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند. این تجهیزات در ماه نوامبر سال گذشته نصب و راه‌اندازی شده‌است.