ساخت هدفون با استفاده از نانوکامپوزیت اکسید گرافن

یک شرکت کانادایی موفق به ساخت هدفون‌ سبک با کارایی بالا شده که در آن از نوعی نانوکامپوزیت حاوی اکسید گرافن استفاده شده‌است.

اورا سوند (Ora Sound) یک شرکت نوپای کانادایی است که اخیراً اقدام به ساخت هدفون‌ با استفاده از گرافن کرده است. در غشای این هدفون از گرافن استفاده شده که موجب بهبود کیفیت صدا شده‌است.
هرچند گرافن در سال ۲۰۰۴ به دنیا معرفی شد، اما هنوز حضور پررنگی در محصولات ندارد. یکی از دلایل این موضوع، هزینه بالای تولید آن در مقیاس‌های انبوه با شکل دلخواه است. بنابراین، بسیاری از تولیدکنندگان تلاش دارند که از مقادیر بسیار کم گرافن برای تقویت ساختارهای دیگر استفاده کنند تا بدون افزایش وزن، استحکام محصول نهایی بهبود یابد.
اورا اعلام کرده که در این پروژه با دو تولیدکننده همکاری مشترک داشته است تا گرافن با قیمت مناسب در اختیار این شرکت قرار گیرد. در مجموع اورا موفق شده هدفون‌هایی با کیفیت بالا و ابعاد کوچکتر تولید کند.
اورا اقدام به تولید کامپوزیت اکسید گرافن موسوم به GerapheneQ کرده است که برای انتقال صدا مناسب بوده و نسبت به مواد رایج مورد استفاده در ساخت بلندگوها، مزیت‌های زیادی دارد. یکی از مزیت‌های این کامپوزیت، امکان تولید صدا در محدوده فرکانس‌های بالا، با مصرف انرژی پایین است. این نانوکامپوزیت امکان تولید غشائی نازک و سبک با استحکام بالا که کمترین اعوجاج را دارد، فراهم کرده و همچنین موجب پخش شدن بهتر گرما می‌شود؛ این کار با افزایش خواص هدایت گرمایی در غشاء صورت گرفته است. این هدفون دارای باتری با طول عمر بالاتر است، به طوری که نسبت به فناوری‌های رایج ۷۰ درصد طول عمر بیشتری دارد.
یکی از چالش‌ها در طراحی بلندگو، ایجاد استحکام لازم در آن برای تولید صدا است؛ بدون این که لرزش اضافه‌ای در این فرآیند ایجاد شود. در واقع ماده ایده‌آل، ماده‌ای است که بتواند تعادل میان استحکام بالا و وزن کم را ایجاد کند که این شرکت با استفاده از اکسید گرافن و تولید نانوکامپوزیت، موفق به تامین این نیاز شده است.
سبک‌تر شدن بلندگو موجب مصرف انرژی کمتر در آن می‌شود؛ چرا که بخشی از انرژی، صرف حرکت و تولید صدا می‌شود. این نانوکامپوزیت ۲۶ مرتبه از پلیمر مایلار و دو برابر از آلومینیوم مستحکم‌تر است.
پیش‌بینی می‌شود این هدفون تا ماه دسامبر وارد بازار شود.