خرید شرکت دارای فناوری نانوذرات لیپوزومی

شرکت سیتوری تراپیوتیکس اقدام به خرید شرکت آرایا تراپیوتیکس کرده است؛ شرکتی که دارای فناوری نانوذرات لیپوزومی بوده و از آن می‌توان برای درمان سرطان استفاده کرد. این فناوری هنوز در مراحل آزمون بالینی است.

سهام شرکت سیتوری تراپیوتیکس (Cytori Therapeutics) بعد از اعلام خرید شرکت آزایا تراپیوتیکس (Azaya Therapeutics) 9/7 درصد افزایش یافت. سیتوری در این معامله ۱۷۰ میلیون دلار برای تصاحب آزایا پرداخت کرده است.
آزایا دارای فناوری نانوذرات ضد سرطان است که در صورت به ثمر نشستن این فناوری، فروش لیسانس آن می‌تواند درآمد زیادی را برای سیتوری به ارمغان بی‌اورد.
یکی از این فناوری‌ها، فرمولاسیون نانوذرات لیپوزوم است که با عنوان ATI-0918 شناخته می‌شود. این نانوذرات قادراند هیدروکلرید دوکسوروبیسین را برای از بین بردن سرطان پستان، رحم و چند سرطان دیگر با خود حمل کنند. فناوری دیگر این شرکت، ATI-1123 نام دارد که فرمولاسیون لیپوزومی پایدار شده با نانوذرات است. این فناوری می‌تواند تومورهای حالت جامد سرطانی را که روش‌های دیگر از درمان آن عاجز هستند، از بین ببرد.
بعد از تصاحب آزایا توسط سیتوری، این شرکت مسئولیت مطالعه فاز دوم آزمون بالینی این داروها را به عهده خواهد گرفت. براساس توافق‌های صورت گرفته، مالکیت فکری این فناوری‌ها به شرکت سیتوری تعلق داشته و این شرکت هزینه تحقیق و توسعه در بخش سرطان تا تأمین نیازهای از پیش تعیین شده این داروها را به عهده خواهد گرفت.
مارک هدریک از مدیران شرکت سیتوری می‌گوید: «فناوری شرکت آزایا فرصت‌های هیجان‌انگیزی در اختیار ما قرار می‌دهد. ما امیدواریم با حمایت از این فناوری بتوانیم شرایط را برای تولید تجاری داروهای ضدسرطان فراهم کنیم و در نهایت نسل جدیدی از داروها را به بازار عرضه کنیم. توسعه این فناوری می‌تواند فرصت‌های درآمدی جدیدی برای ما باز کند که این کار با فروش لیسانس این فناوری محقق خواهد شد.»
جان کر از مدیران شرکت آزایا می‌گوید: «این معامله موجب می‌شود تا شرکت آزایا و سهام‌داران آن در موقعیت خوبی قرار گیرند که این موضوع از امکان تجاری‌سازی بالای این فناوری در آینده نزدیک نشأت می‌گیرد.»