کنسرسیوم انگلیسی برای تجاری‌سازی پوشش خودتمیزشونده

یک کنسرسیوم متشکل از چند شرکت و مرکز تحقیقاتی با حمایت مالی دولت انگلستان درصدد تجاری‌سازی فناوری پوشش‌های خود تمیزشونده مبتنی بر گرافن است تا از آن برای تولید غشاءهای تصفیه آب استفاده کند. با این پوشش‌، میزان رشد جلبک و مواد زیستی ناخواسته در سطح غشاء به حداقل می‌رسد.

مرکز خلاقیت پردازش (CPI) بخشی از یک کنسرسیوم است که با هدف توسه فناوری پوشش خودتمیز شونده ارزان قیمت تشکیل شده است. این مرکز به دنبال استفاده از گرافن عامل‌دار برای توسعه این پوشش‌هاست؛ پوشش‌هایی که در صورت استفاده در صنعت، مقاومت در برابر رشد جلبک و مواد زیستی را افزایش خواهند داد.
اخیراً پروژه‌ای موسوم به فیلترهای هوشمند با همکاری مرکز CPI، شرکت جی‌تو‌او واتر تکنولوژی و شرکت هایدال انجام شده است.
فیلترهای غشائی می‌توانند در صنایع مختلف برای جداسازی سیالات و گازها استفاده شوند؛ برای مثال در حین دریل‌کاری در صنعت نفت می‌توان برای جداد کردن آب از نفت از این غشاءها استفاده کرد. صنایع تصفیه پسا‌ب‌های صنعتی و نمک‌زدایی از آب از دیگر کاربردهای این غشاءها است.
یکی از چالش‌های اصلی در مسیر استفاده از این غشاءها، تمایل آن‌ها به ایجاد جلبک یا مواد زیستی در طول زمان است که در نهایت موجب کاهش عملکرد و کارایی غشاءها، افزایش هزینه نگهداری و کاهش میزان انرژی مصرفی آن‌ها می‌شود.
هدف از این پروژه، توسعه فناوری پوشش‌های خودتمیز شونده مبتنی بر گرافن عامل‌دار است که در صورت استفاده در غشاءهای صنعتی، مقاومت آن‌ها را در برابر تشکیل مواد ناخواسته افزایش می‌دهد. این فناوری در حال حاضر در مقیاس آزمایشگاهی با موفقیت پیاده‌سازی شده است.
رهبری این پروژه با شرکت هایدال است تا این پروژه آزمایشگاهی را به یک فرآیند صنعتی تبدیل کند. این پوشش توسط این کنسرسیوم فرموله و تأیید می‌شود و در نهایت از آن می‌توان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.
جونا واترتون از مدیران این پروژه می‌گوید: «این پروژه دارای پتانسیل‌ بالایی برای استفاده در صنایع مختلف بوده و به صورت ویژه برای استفاده در بخش تصفیه آب و پساب مناسب است. چالش اصلی ما در این پروژه، بهینه‌سازی و آماده‌سازی برای مقیاس‌های صنعتی است.»
ری گیبس، مدیرعامل شرکت هایدال، می‌گوید: «ما از همکاری با CPI بسیار خوشحال هستیم؛ پروژه‌ای که توسط دولت حمایت می‌شود.»