روغن سویــا را به گـرافـن تبدیل کنید!

یک تیم تحقیقاتی از استرالیا موفق به ارائه روشی شده که با استفاده از آن می‌توان روغن سویا را به گرافن تبدیل کرد. گرافن تولید شده با این روش ارزان، ساده و دارای خواص مطلوبی است.

محققان مرکز تحقیقات صنعتی و علوم کامونولث (CSIRO) موفق شدند از دانه‌های سویا، گرافن تولید کنند. گرافن ماده‌ای از جنس کربن به ضخامت یک لایه اتمی است. در حال حاضر، هزینه بالای تولید گرافن یکی از موانع تجاری‌سازی این ماده است. از سوی دیگر نیاز به دمای کار بالا و خلاء از جمله چالش‌های فرآیند تولید این ماده به شمار می‌آید.
این گروه تحقیقات فناوری جدیدی موسوم به GraphAir ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان نیاز به محیط‌های کنترل شده به منظور تولید گرافن را رفع کرد. در این فناوری، گرافن روی فیلم‌ در معرض هوای محیط رشد می‌کند. ماده اولیه مورد استفاده کاملاً طبیعی بوده و فرآیند تولید آن ساده و سریع است.
ژائو جون هان از محققان این پروژه می‌گوید: «این روش بسیار سریع، ایمن و ساده است که قابلیت تولید انبوه دارد. فناوری منحصر به فرد ما می‌تواند هزینه تولید گرافن را کاهش دهد و کاربردهای جدیدی برای این ماده به وجود آورد.»
فناوری GraphAir روغن سویا را به فیلم گرافنی تبدیل می‌کند. روغن سویا یک ماده طبیعی و تجدیدپذیر است که در فرآیند یک مرحله‌ای به گرافن تبدیل می‌شود. به این روغن گرما داده شده تا به واحدهای سازنده آن یعنی واحدهای کربنی تبدیل شود. کربن برای تولید گرافن ضروری است.
محققان معتقداند که از روغن‌های دیگر نظیر روغن خوراکی نیز می‌توان برای تولید فیلم‌های گرافنی ارزان قیمت استفاده کرد.
گرافن پتانسیل‌های کاربردی وسیعی دارد، به طوری که از آن می‌توان برای تصفیه آب، حسگری، سلامت و فیلتراسیون استفاده کرد.
دونگ هان سئو از محققان این پروژه می‌گوید: « فناوری GraphAir ما می‌تواند برای تولید گرافن با کیفیت مطلوب استفاده شود. ما اکنون می‌توانیم روغن‌های پسماند را بازیافت کرده و برای تولید ماده‌ای مفید استفاده کنیم.»
محققان این پروژه به دنبال یافتن شریک صنعتی برای استفاده از این گرافن هستند. در این پروژه محققانی از دانشگاه سیدنی و دانشگاه کوئینزلند مشارکت داشتند.
نتایج این پروژه در نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است.