کنسرسیوم اروپایی به دنبال تولید پیل خورشیدی ارزان قیمت

یک کنسرسیوم اروپایی متشکل از ۱۷ مرکز تحقیقاتی و کسب و کار با انجام پروژه‌ای به دنبال تولید مواد آلی با سمیت پایین به منظور تولید پیل خورشیدی ارزان قیمت است. آنها در این مسیر از مواد لایه نازک به ضخامت ۸ نانومتر استفاده می‌کنند.

مؤسسه تحقیقاتی مواد پیشرفته در دانشگاه جائوم I در یک پروژه اروپایی با هدف تولید مواد آلی فتوولتائیک با سمیت پایین شرکت کرده است. این پروژه به دنبال تولید صنعتی چنین موادی است. یک کنسرسیوم متشکل از ۱۷ مؤسسه کسب و کار و تحقیقاتی به دنبال پیاده‌سازی این پروژه در مدت چهار سال هستند.
در پروژه سانفلوور محققان مطالعات مختلفی انجام می‌دهند تا در نهایت سل‌های فتوولتائیک آلی با کارایی بالا تولید کنند که قابلیت چاپ داشته باشد. یوان بیسکورت، مدیر موسسه تحقیقاتی مواد پیشرفته، می‌گوید: «به یاری این پروژه، پیشرفت‌هایی در حوزه پیل‌های خورشیدی به دست آمده و امکان تولید پیل‌های ارزان با هزینه کم فراهم شده است.»
هدف این پروژه بسیار جاه‌طلبانه است، چرا که براساس گفته‌های آنتونی گوئرر از محققان این پروژه، در این پروژه نه تنها پایداری و کارایی مواد مورد استفاده در پیل‌های فتوولتائیک مورد نظر است، بلکه کاهش هزینه تولید نیز از اهداف اصلی این پروژه بوده است. محققان به دنبال وارد کردن نتایج این پروژه از آزمایشگاه به صنعت هستند. آنها از حلال‌های عاری از هالوژنات استفاده می‌کنند که برای روش‌های صنعتی مناسب بوده و اثرات سمی کمتری به دنبال دارد.
جرما گارسیا از محققان این پروژه می‌گوید: «بهبود فعالیت‌ شیمیایی این مواد یا سازگاری ساختاری آن از اهداف ماست. ما در مسیر حرکت از الکترونیک معدنی به الکترونیک آلی هستیم.»
این گروه تحقیقاتی به دنبال بهره‌گیری از خواص جذب و هدایت مواد پلاستیکی هستند تا ظرفیت تولید انرژی را تغییر دهند. هر چند که پلاستیک‌ها معمولاً به عنوان عایق الکتریکی استفاده می‌شوند.
در این پروژه محققان روی مواد لایه‌ای با ضخامت نانومتری کار می‌کنند. هدف پژوهشگران این پروژه ساخت مواد جدید برای تولید انرژی پاک است، به طوری که هزینه تولید کاهش یابد. همچنین محققان به دنبال تولید سوخت از نور خورشید هستند به گونه ای که مولکول آب به ترکیبات سازنده آن شکسته شود.
محققان این پروژه معتقداند که نتایج کار آنها می‌تواند سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در ماتریکس انرژی دو برابر کند، به طوری که از ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۲۷ تا ۳۰ درصد در سال ۲۰۳۰ برساند.