ثبت پتنت: بارورسازی ابرها با کمک فناوری‌نانو

امارات با استخدام یکی از دانشمندان برتر در حوزه بارورسازی ابرها، اقدام به ارائه فناوری کرده که در آن با کمک فناوری‌نانو ابرها با کارایی بالاتری نسبت به روش‌های رایج بارور می‌شوند. این فناوری برای ثبت پتنت به USPTO ارائه شده‌است.

محققان موسسه علم و فناوری مصدر در امارات موفق به ثبت پتنتی در USPTO با موضوع بارورسازی ابرها با کمک فناوری‌نانو شدند. این موسسه به‌صورت ویژه روی انرژی‌های پیشرفته و فناوری‌های تجدیدپذیر فعالیت دارد. این موسسه از جمله مراکزی است که مشمول گرنت ۵ میلیون دلاری برنامه تحقیقات امارات در بخش بارورسازی ابرها و افزایش بارندگی شده‌است.
محققان این موسسه موفق به ارائه فناوری بارورسازی ابرها با استفاده از فناوری‌نانو شدند. ثبت این پتنت می‌تواند این فناوری را در مسیر تجاری‌سازی قرار دهد. همچنین این فناوری می‌تواند به کشور امارات کمک کند تا گام مهمی در مسیر حل مشکل بحران آب بردارد. برای این کار نیاز به افزایش بارش است که این فناوری می‌تواند برای بارور کردن ابرها استفاده شده به طوری که میزان بارش را بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهد.
لیندا زو، از محققان ارشد این پروژه که در موسسه مصدر فعالیت دارد یکی از دانشمندان برتر جهان در حوزه استفاده از فناوری‌نانو در افزایش باروری ابرها است.
زو می‌گوید: « با استفاده از فناوری‌نانو می‌توان تشکیل قطره باران را تسریع کرد. این کار پیش از این انجام نشده‌است. این یک راهبرد جدید بوده که می‌تواند انقلابی در بارورسازی ابرها ایجاد کند. این روش کارایی و اثربخشی بالایی دارد.»
برای بارورسازی ابرها معمولا از ذرات بسیار کوچک نظیر بلور نمک استفاده می‌شود که موجب هسته‌زایی در ابرها شده به طوری که آب به دور این هسته‌ها شکل می‌گیرد.
این گروه تحقیقاتی دریافتند که استفاده از پوشش دی‌اکسید تیتانیوم می‌تواند توانایی نمک را برای جذب و متراکم کردن بخار آب ۱۰۰ برابر افزایش دهد. با این کار، کارایی بارورسازی ابر به شدت افزایش می‌یابد و میزان بارش، رشد قابل توجهی پیدا می‌کند. محققان این پروژه قصد دارند این فناوری را روی ابرها پیاده‌سازی کرده و نتیجه آن را بررسی کنند.
امارات به دلیل واقع شدن در منطقه کم آب، نیازمند اتخاذ راهکارهایی برای افزایش بارش باران است. به همین دلیل برنامه‌ تحقیقاتی ویژه‌ای را برای تقویت بارندگی در این کشور آغاز کرده است که بودجه‌ای نیز به آن اختصاص داده شده‌است. در این برنامه از همکاری مراکز تحقیقاتی خارج از امارات نیز کمک گرفته شده‌است.