توسعه فناوری‌نانو، عامل رشد بازار سیالات مکمل

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که با توسعه فناوری‌ نانو و پیاده‌سازی آن در حوزه سیالات مکمل، بازار این حوزه طی سال‌های آتی رشد قابل توجهی را تجربه کند.

سیالات مکمل به سیالاتی گفته می‌شود که به خوبی فیلتر شده تا عاری از مواد جامد باشند و به‌عنوان مکمل به چاه‌های نفت و گاز اضافه شوند. این سیالات باید متناسب با ویژگی‌های هر مخزن یا چاه انتخاب شده و از ترکیباتی نظیر برمید، کلرید و فرمات‌ها برخوردار هستند.
بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که بازار سیالات مکمل به دلیل افزایش کاربرد فناوری‌های جدید، به ویژه فناوری‌ نانو افزایش یافته است. رشد تقاضا در بخش انرژی، گسترش صنعت استخراج نفت از سنگ‌های حاوی نفت موسوم به شیل (Shale industry) از جمله عوامل رشد بازار سیالات مکمل است. در این بازار، روند جدیدی در حال شکل‌گیری است که در آن سیالات زیست‌دوست (ecofriendly) توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد.
با پذیرش فناوری‌ نانو از سوی صنایع، پیش‌بینی می‌شود که بازار سیالات مکمل در آینده نزدیک گسترش خواهد یافت. هر چند طی سال‌های اخیر، بازار سیالات مکمل رو به افول بوده است. عواملی نظیر مسائل سیاسی و قوانین دولتی موجب محدود شدن بازار سیالات مکمل شده‌است. برخی قوانین مرتبط با مسائل زیست‌محیطی نیاز به شفاف‌سازی توسط سازمان‌هایی نظیر آژانس محافظت از محیط‌زیست آمریکا و وزارت امور محیط‌زیست این کشور دارد. پیش‌بینی می‌شود این عوامل طی سال‌های آتی روی بازار سیالات مکمل تأثیر گذاشته و آن را محدود کند.
آمریکای شمالی بیشترین سهم را در این بازار دارد. دلیل این امر، وجود مخازن غنی نفت و افزایش تولید گاز شیل در کانادا و آمریکا است. خاورمیانه نیز از جمله بازارهای در حال رشد در این حوزه است. در اروپا نیز به دلیل فعالیت‌های کشف نفت در منطقه دریای شمال، بازار سیالات مکمل رو به افزایش است.
کاهش سطح تولید، نیاز به افزایش عمق چاه‌ها برای یافتن نفت و گاز و همچنین افزایش جمعیت و نیاز بیشتر برای انرژی از جمله عواملی است که می‌تواند بازار سیالات مکمل را افزایش دهد.
بازار این حوزه در آفریقا به دلیل مشکلات سیاسی و اجتماعی طی سال‌های اخیر کاهش یافته است.