تعیین موقعیت ۲۳۰۰۰ اتم روی یک نانوذره با استفاده از SEM

محققان روشی ارائه کردند که در آن می‌توان با استفاده از میکروسکوپ SEM محل دقیق ۲۳۰۰۰ اتم را در یک نانوذره مشخص کرد. این روش برای تولید نانومواد جدید به‌منظور ساخت هارددیسک بسیار مفید خواهد بود.

برای اولین بار دانشمندان موفق شدند محل دقیق ۲۳۰۰۰ اتم را روی یک ذره مشخص کنند. پژوهشگران آزمایشگاه ملی بروخاون در برکلی به رهبری پیتر ارکیوس و همچنین ژیانوی میاو از دانشگاه کالیفرنیا، موفق شدند با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) به مطالعه یک ذره حاوی آهن و پلاتین بپردازند که تنها ۴/۸ نانومتر قطر دارد. این گروه نتایج یافته‌های خود را در نشریه Nature به چاپ رساندند.

filereader.php?p1=main_0cc175b9c0f1b6a83
اما اصلاً چرا باید محل دقیق اتم‌های یک ذره کوچک مهم باشد؟
در مقیاس نانو هر اتم اهمیت دارد، به طوری که اگر در همین ذره جایگاه آهن و پلاتین نسبت به هم تغییر کند، خواص نانوذره نظیر پاسخ آن نسبت به میدان مغناطیسی تغییر خواهد کرد.
مایکل فارل از محققان این پروژه می‌گوید: «روش‌های مختلفی برای مطالعه ساختار بلورها وجود دارد، اما با این روش‌ها باید ساختار بلورهای کامل را مطالعه کرد.»
در این روش الکترون‌ها به اتم‌ها تابیده شده که پس از برخورد با آن‌ها، به سوی شناساگر باز می‌گردد. این الکترون‌ها ایجاد سیگنال کرده و در نهایت به تصویر تبدیل می‌شود. اما با این روش می‌توان درباره خوشه‌های اتمی اطلاعات بدست آورد.
نانوذرات پلاتین-آهن دارای ساختار بلوری غیرمنظم است؛ بنابراین با روش تصویربرداری رایج نمی‌توان به خوبی آن را مورد مطالعه قرار داد. به همین دلیل محققان درصدد یافتن روشی برای مطالعه دقیق‌تر این نانوذرات برآمدند.
این گروه تحقیقاتی نمونه مورد نظر را به شکلی جدید مورد تصویربرداری قرار دادند. آن‌ها به جای ثابت نگه‌داشتن نمونه، آن را به چرخش درآوردند، به طوری که با هر تغییر وضعیت نمونه از آن تصویربرداری شد. با تغییر جهت‌گیری نمونه الگوهای مختلفی ایجاد و توسط دوربین دیجیتال ثبت و ضبط شد. سپس با استفاده از محاسبات، محل دقیق ۶۵۶۹ اتم آهن و ۱۶۶۲۷ اتم پلاتین را روی نانوذره مشخص کردند.
این روش، شبیه به ایجاد مدل سه بعدی از یک ذره است که در آن از زوایای مختلف یک ذره تصویر گرفته می‌شود. پژوهشگران معتقداند که از این روش می‌توان برای تولید نانومواد به‌منظور ساخت هارددیسک استفاده کرد.