وضعیت بازار نقاط کوانتومی در آینده چگونه خواهد بود؟

تحلیل‌گران بازار معتقداند طی سال‌های آتی اپتوالکترونیک بیشترین سهم را در بازار نقاط کوانتومی خواهد داشت. آمریکای شمالی و پس از آن آسیا، بزرگترین بازار این نقاط خواهد بود. به دلیل مشکلات زیست‌محیطی، سهم نقاط کوانتومی عاری از کادمیم بیشتر از سهم نقاط کوانتومی کادمیمی خواهد شد.

نقاط کوانتومی به نانوذرات نیمه‌هادی گفته می‌شود که ابعادی بین یک تا ده نانومتر داشته و ویژگی‌های دنیای مکانیک کوانتومی از خود به نمایش‌ می‌گذارند. این مواد خواص نوری منحصر به فردی دارند که به ابعاد آنها بستگی دارد؛ بنابراین این مواد برای استفاده در صنایع مختلف بسیار جذاب هستند.
تقاضای جهانی برای استفاده از نقاط کوانتومی رو به افزایش است. نمایشگرها و بخش سلامت از جمله حوزه‌هایی هستند که بازار این مواد را رشد داده‌اند. خواص نوری عالی، کارایی انرژی بالا، پایداری نوری و امکان کنترل نشر نور از جمله ویژگی‌های بارز نقاط کوانتومی است که روی گسترش کاربرد و افزایش تقاضای بازار این ماده تأثیر گذاشته است، به طوری که در بخش اپتوالکترونیک و انرژی خورشیدی تقاضای زیادی برای نقاط کوانتومی به وجود آمده است.
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی سال‌های آینده تقاضا در بخش ساخت نمایشگر می‌تواند فرصت‌ تازه‌ای برای رشد بازار ایجاد کند.
آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۲ بیشترین سهم را در این بازار داشت که پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری سنگینی در این حوزه انجام داده باشد و تحقیقات وسیعی نیز در این قاره انجام شده باشد. رشد تقاضا در بخش اپتوالکترونیک و سلامت در منطقه آمریکای شمالی می‌تواند سهم این قاره را از بازار نقاط کوانتومی در سطح بالایی نگه دارد. بازار نقاط کوانتومی در منطقه آسیا/ اقیانوس‌آرام در سال ۲۰۱۲، بالغ بر ۴/۲۲ میلیون دلار بوده است که پیش بینی می‌شود رشد سریعی طی سال‌های آتی داشته باشد. در این منطقه نیز اپتوالکترونیک و انرژی خورشیدی از عوامل اصلی رشد بازار هستند.
هر چند در سال ۲۰۱۲ بخش سلامت بیشترین تقاضا را برای نقاط کوانتومی داشته است، اما انتظار می‌رود از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳، اپتوالکترونیک رشد سریع‌تری را برای استفاده از نقاط کوانتومی تجربه کند.
از نقطه نظر محصولات، محصولات پزشکی حاوی نقاط کوانتومی بیشترین سهم محصولات این حوزه را در سال ۲۰۱۲ داشته‌اند. با این حال نمایشگرهای LED حاوی نقاط کوانتومی و سامانه‌های روشنایی حاوی این نانومواد نرخ رشد بالاتری را دارا هستند. پیش از این، نقاط کوانتومی سلنید کادمیم بالاترین سهم را از نقطه نظر جنس نانومواد به خود اختصاص داده بود، اما با وجود قوانین سخت‌گیرانه برای محدود کردن استفاده از این مواد کادمیمی، انتظار می‌رود نقاط کوانتومی غیرسمی سهم بیشتری را به خود اختصاص دهند.