نانوزیست‌حسگری برای شناسایی سرطان پانکراس

پژوهشگران با ترکیب نانومیله و نانوکره‌هایی از جنس طلا موفق به ساخت نانوزیست‌حسگری شدند که به سرعت می‌تواند سرطان پانکراس را شناسایی کند.

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا موفق به ارائه روشی برای شناسایی سرطان پانکراس شدند. سرطان پانکراس معمولاً به دلیل شناسایی دیرهنگام، بیمار را به کام مرگ می‌کشد؛ بنابراین شناسایی زودهنگام آن اهمیت زیادی دارد.
این گروه در مقاله‌ای که در نشریه Biomed Eng به چاپ رسیده، روش تشخیص مبتنی بر نانوذرات خود را ارائه دادند که روشی ارزان و سریع است.
معمولاً با رشد تومور، ذرات میکروسکوپی در خون رهاسازی می‌شود. اگر زیست‌حسگر مناسبی ساخته شود، می‌تواند این ذرات را جداسازی و شناسایی کند. با این حسگر، تنها یک قطره از خون بیمار برای شناسایی سرطان پانکراس کافی است، به طوری که با هزینه بسیار کم و به سادگی می‌توان بیماری را شناسایی کرد.

filereader.php?p1=main_77963b7a931377ad4

البته تمامی سلول‌ها ذراتی به خون وارد می‌کنند و تفکیک مواد تولید شده توسط سلول‌ سالم و سرطانی چالش بزرگی است. این گروه نشان دادند که سلول‌های سرطانی پروتئینی به نام اِفرین یا EphA2 تولید می‌کند. این گروه تحقیقاتی از این پروتئین برای شناسایی سرطان استفاده کردند.
آنها زیست‌حسگری ساختند که در آن دو قطعه شیشه روبروی هم قرار داشته و آنتی‌بادی‌هایی روی آن قرار دارد که قادر به گیراندازی ذرات پروتئینی است. روی این دیواره، نانومیله‌ها و نانوکره‌هایی از جنس طلا نیز وجود دارد که نور تابیده شده را به دو شکل مختلف پراش می‌دهند، به طوری که نانومیله نور قرمز و نانوکره رنگ سبز ایجاد می‌کند.
نانومیله‌ها با آنتی‌بادی ویژه‌ای پوشش داده است. زمانی که سلول‌های سرطانی ذراتی وارد بدن می‌کنند، این ذرات به هر دو نانوذره (کروی و میله‌ای) متصل می‌شوند که این کار موجب تشکیل رنگ زرد می‌شود.
این گروه تحقیقاتی با این روش موفق به تفکیک خون بیمار از خون فرد سالم شدند. در این روش مقدار بسیار کمی از خون بیمار نیاز بوده و به دلیل مصرف پایین معرف‌ها و مواد شیمیایی، هزینه آن بسیار پایین است. در این روش تنها به یک میکرولیتر نمونه خون نیاز است، در حالی که در روش الیزا به ۱۰۰ میکرولیتر نمونه خون نیاز است.