بررسی تأثیر نانولوله‌های کربنی تجاری در کامپوزیت‌ها

اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال (OCSiAl) از بزرگترین تولیدکنندگان نانولوله‌کربنی در جهان است. دانشگاه هامبورگ اخیراً تأثیر نانولوله‌کربنی این شرکت در کامپوزیت‌ها را بررسی کردند تا در صورت موفقیت، از این نانولوله‌ها در صنعت استفاده کند.

شرکت اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال (OCSiAl) یکی از تولیدکنندگان نانولوله‌کربنی در جهان است. اخیراً مؤسسه کامپوزیت و پلیمر دانشگاه هامبورگ به بررسی خواص کامپوزیت‌های تقویت شده با این محصول پرداخته است.
نتایج یافته‌های این پروژه نشان می‌دهد که خواص شکنندگی و خستگی در پلیمرهای تقویت شده با نانولوله‌کربنی اصلاح شده شرکت OCSiAl بهبود یافته است. این گروه از غلظت بسیار کم، در محدوده ۰٫۰۱ و ۰٫۰۵ درصد وزنی از نانولوله‌های کربنی Tuball استفاده کرده است. Tuball نانولوله‌های کربنی تک جداره تولید شده توسط شرکت OCSiAl است. در این پروژه اپوکسی‌های آغشته به نانولوله که به صورت ذوب شده در آمده، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. نانولوله‌های استفاده شده به دو صورت اصلاح شده و دست‌نخورده بودند که نتایج نشان داد در صورت استفاده از ۰٫۰۵ درصد وزنی از نانولوله‌های کربنی اصلاح شده، متورق شدن پلیمرها تا ۱۹ درصد کاهش می‌یابد که نتیجه قابل توجهی است.
نتایج به دست آمده در این پروژه، دانشگاه هامبورگ را تشویق می‌کند تا آزمایشهای خود را ادامه دهد و استفاده آزمایشی از این نانولوله‌ها را در صنعت آغاز کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این نتایج پتانسیل‌های بیشتری از این ماده را نمایان سازد.
Tuball نانولوله‌های کربنی تک‌جداره است که می‌توان آن را به صورت افزودنی به محصولات مختلف اضافه کرد تا خواصی نظیر هدایت الکتریکی، هدایت گرمایی و استحکام ساختاری در کامپوزیت‌ها پدیدار شود. این نانولوله‌ها را می‌توان به موادی نظیر پلیمر و لاستیک اضافه کرد.
شرکت OCSiAl از جمله اولین شرکت‌هایی است که اقدام به تجاری‌سازی نانولوله‌های کربنی کرده است. این شرکت در حال حاضر ظرفیت تولید ۱۰ تن نانولوله را در سال داراست. فناوری تولید این نانولوله‌ها به صورت پتنتی به ثبت رسیده است.