همکاری مشترک برای تولید نانوآنتن NFC

شرکت نوکیا، STMicroelectronics و چند مؤسسه تحقیقاتی نظیر CNR-ISOF در ایتالیا در حال ساخت آنتن‌های NFC مبتنی بر گرافن هستند. این گروه به دنبال شرکای صنعتی بیشتر برای توسعه این فناوری هستند.

گرافن ماده‌ای است که به دلیل هدایت الکتریکی بالا می‌تواند رفتاری مانند فلز داشته باشد. به همین دلیل محققان به دنبال استفاده از آن در تولید محصولاتی نظیر آنتن هستند.
اخیراً محققان مؤسسه ملی CNR-ISOF در ایتالیا که عضو برنامه پرچم‌داری گرافن هستند، موفق به ساخت آنتن مخابراتی میدان نزدیک (NFC) مبتنی بر گرافن شدند. این آنتن جدید برخلاف آنتن‌های NFC رایج، انعطاف‌پذیر بوده و از دوام بالایی برخوردار است.
این آنتن‌های NFS ابزار مناسبی برای انتقال اطلاعات هستند. هر کجا که شما نیاز به یک مسیر ساده برای انتقال اطلاعات میان دو دستگاه که در فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند داشته باشید، این آنتن‌ها می‌توانند کارگشا باشند. این آنتن‌ها در کارت‌های امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وینسنزو پارمو از محققان CNR می‌گوید: «یکی از اهداف فناوری مدرن، جایگزین کردن مواد سبک، ارزان، کم مصرف و بازیافت پذیر به جای فلزات است. گرافن به دلیل خواص عالی و منحصر به فردی که دارد، می‌تواند برای تولید آنتن‌های NFC انعطاف‌پذیر مورد استفاده قرار گیرد.»
نکته جالب توجه در این فناوری آن است شرکت‌های بزرگ صنعت الکترونیک نظیر STMicroelectronics و نوکیا برای توسعه این فناوری همکاری داشته‌اند. به نظر می‌رسد که گرافن به عنوان ماده مورد علاقه شرکت نوکیا باشد و این شرکت به دنبال استفاده از آن در ساخت نمایشگرهای انعطاف‌پذیر و تلفن‌های ضدآب است.
این که آیا تمام شرکت‌ها و مراکز دخیل در توسعه این فناوری به دنبال ساخت محصولی با این دستاورد هستند یا نه، هنوز مشخص نیست.
خبرهایی منتشر شده که نشان می‌دهد این شرکت‌ها به دنبال شرکای صنعتی بیشتری برای توسعه این فناوری هستند. پالرمو می‌گوید: «ما در نمایشگاه کامپوزیت اروپا ۲۰۱۶ به دنبال یافتن شریک صنعتی جدید برای توسعه آنتن‌های NFC مبتنی بر گرافن در مقیاس انبوه بودیم.»
هرچند هنوز اظهار نظری درباره هزینه تولید این آنتن‌ها نشده است، اما به نظر می‌رسد که تولید آنتن‌های گرافنی از همتایان فلزی خود بیشتر است. این که تولید انبوه این آنتن‌ها می‌تواند موجب کاهش قیمت و رقابت‌پذیرتر شدن ‌آن‌ها شود، می‌تواند نقطه عطفی در توسعه این فناوری باشد.