از بازار فناوری‌نانو در سال ۲۰۲۱ چه می‌دانید؟

بازار فناوری‌نانو در سال ۲۰۲۱ به رقم ۹۰٫۵ بیلیون دلار خواهد رسید. سهم نانومواد از این بازار ۷۷٫۳ بیلیون دلار خواهد بود که نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد ۱۸٫۹ درصدی را تجربه خواهد کرد. زیست‌پزشکی، کالاهای مصرفی و الکترونیک به ترتیب با نرخ رشد ۲۹٫۹، ۲۷٫۹ و ۲۰٫۵ بیشترین رشد را در کاربرد فناوری‌ نانو خواهند داشت.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که فناوری‌ نانو در حال تأثیرگذاری روی اقتصادی جهانی است و شواهد حاکی از نرخ رشد دو رقمی بازار نانومواد، نانوابزارها و نانوادوات است. مؤسسه BCC Research در گزارش اخیر خود به تداوم رشد این حوزه در آمریکا اشاره داشته و اعلام کرده که اقتصاد جهان باید صنعت فناوری‌ نانو را گسترش دهد.
در این گزارش بازار نانومواد ( نانوذرات، نانولوله، نانو کامپوزیت‌ها و مواد نانوساختار)، نانوابزارها ( ابزارهای لیتوگرافی و میکروسکوپ‌های روبشی پیمایشی) و نانوادوات ( نانوحسگر و نانوالکترونیک) مورد بررسی قرار گرفته است.
ارزش بازار جهانی فناوری‌ نانو در سال ۲۰۱۶ رقم ۳۹٫۲ بیلیون دلار بوده که با نرخ رشد ۱۸٫۲ درصدی، به رقم ۹۰٫۵ بیلیون دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.
بازار نانومواد از ۳۲٫۵ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۷۷٫۳ بیلیون دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید که این رقم حاکی از رشد ۱۸٫۹ درصدی بازار این حوزه است. براساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش، بازار نانوادوات از ۵۶٫۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۱۹۵٫۹ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید که این حوزه نیز با رشد ۲۸٫۲ درصدی مواجه خواهد شد.
نانومواد به ویژه نانوذرات و لایه‌های نازک نانومقیاس بیشترین بازار را در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داده بودند، به طوری که ۸۳٫۳ درصد بازار را در اختیار داشتند. نانوابزارها در مجموع ۱۶٫۶ درصد و نانوادوات کمتر از یک‌دهم درصد بازار را در اختیار داشتند. این در حالی است که تا سال ۲۰۲۱ نانومواد ۸۵٫۳ درصد بازار را خواهد داشت و نانوابزارها با کاهش سهم در حجم بازار، به ۱۴٫۵ درصد خواهند رسید. نانوادوات نیز از ۰٫۱ به ۰٫۲ درصد بازار خواهند رسید.
کاربردهای زیست‌محیطی در سال ۲۰۱۵ بیشترین استفاده را در حوزه فناوری نانو داشته است (۳۸٫۸ درصد کل بازار). الکترونیک با ۲۲٫۴ درصد و کاربردهای مصرفی با ۲۱٫۱ درصد در رتبه‌های بعدی بودند. تا سال ۲۰۲۱، زیست‌پزشکی، کالاهای مصرفی و الکترونیک به ترتیب با نرخ رشد ۲۹٫۹، ۲۷٫۹ و ۲۰٫۵ درصد، بیشترین رشد را در کاربرد فناوری‌ نانو خواهند داشت.