افتتاح رسمی واحد تولیدی جدید شرکت دانش‌بنیان پارسا پلیمر شریف

واحد تولیدی جدید شرکت پارسا پلیمر شریف با حضور استاندار قزوین، نماینده استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و تعدادی از فعالان صنعتی، روز پنج‌شنبه ۵ اسفندماه ۹۵ در شهرک صنعتی کاسپین واقع در استان قزوین افتتاح شد.

واحد تولیدی جدید شرکت پارسا پلیمر شریف با حضور استاندار قزوین، نماینده استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و تعدادی از فعالان صنعتی، در شهرک صنعتی کاسپین واقع در استان قزوین افتتاح شد.

همزمان با افتتاح این واحد تولیدی، مرکز نوآوری و فناوری پارسا پلیمر شریف و خط تولید پلاستیک‌های دوست‌دار محیط‌زیست این شرکت نیز از طریق ویدئو کنفرانس در شهر قدس راه‌اندازی شد.

واحد جدید این شرکت دانش‌بنیان با افزایش ظرفیت تولید به ۲۰۰۰۰ تن در سال و ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ نفر، فعالیت خود را آغاز کرده است تا با بکارگیری فناوری‌های مدرن و تجهیزات به‌روز و سازمان‌دهی شده به تولید انبوه محصولات دانش‌بنیان دست یابد.  

شایان ذکر است مرکز نوآوری و فناوری پارسا پلیمر شریف نیز (با نام اختصاری نوفا) یک مرکز تحقیقات صنعتی است که با هدف پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی شرکت پارسا پلیمر شریف و تکمیل زنجیره تولید علم تا صنعت از طریق ارتقاء سطح فناوری تأسیس شده است. این مرکز نتایج تحقیقات پایه دانشگاهی را به صورت ورودی دریافت نموده و در قالب فناوری قابل استفاده در صنعت و محصولات نوآورانه همگام با روند جهانی ارائه می‌نماید. به علاوه این مرکز می‌تواند به عنوان یک قطب علمی برای ارائه خدمات مشاوره‌ای، آزمایشگاهی و فناورانه به پژوهشگران مستقل و شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا خدمات ارائه دهد.

پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر این شرکت نیز با راه‌اندازی این خط تولید به مرحله تولید انبوه رسیده است. این پلاستیک‌ها برای تولید انواع ظروف یک‌بار مصرف، فیلم‌های بسته‌بندی، فیلم‌های کشاورزی، کیسه‌های خرید و زباله از پتانسیل مناسبی برای جایگزینی با پلاستیک‌های تخریب‌پذیر برخوردار هستند.

دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در این مراسم گفت: «امروزه کشورهای پیشرفته از مرز شرکت‌های دانش‌بنیان فراتر رفته‌اند و به اقتصاد مبتنی بر خلاقیت روی آورده‌اند که اگر ملزومات آن مهیا شود موجب تحول می‌شود.»

دکتر سرکار افزود: «ارتباط صنعت و دانشگاه از مسائل مهمی است که می‌تواند به رونق اقتصاد کمک کند، ‌اما باید اذعان کرد که بندرت ما صنعت به معنی واقعی داریم و بیشتر صاحب کارخانه هستیم و زمانی می‌توان لفظ صنعت را به کار برد که مبتنی بر علم و دانش باشد.»

وی گفت: «کارخانه یک واحد مرده تلقی می‌شود و پویایی ندارد اما صنعت با اتکا به ایده و دانش، پویا و با نشاط است لذا باید صنایع ما از فناوری و علم روز برخوردار شوند تا خود را برای رقابت در شرایط سخت آماده کنند.»

قابل ذکر است شرکت پارسا پلیمر شریف در سال ۱۳۸۶ و با سابقه تحقیقاتی بیش از یک و نیم دهه در زمینه ترکیبات پیشرفته پلیمری آغاز به کار نمود. این شرکت با بکارگیری آخرین یافته‌های علمی و استفاده از تجهیزات به روز تلاش دارد تا به عنوان یک واحد تولیدی دانش محور نقش مثبتی را در حوزه مواد پلیمری ایفا نماید. مخاطبین محصولات و خدمات شرکت پارسا پلیمر شریف طیف وسیعی از صنایع بسته‌بندی، حمل و نقل، لوازم خانگی و کالاهای ساختمانی (از قبیل لوله، پروفیل، ورق و سیم و کابل) را در برمی‌گیرد.