ایران به عنوان دبیرخانه دائمی المپیاد بین‌المللی نانو انتخاب شد

در حاشیه نشست مجمع آسیایی نانوفناوری (Asia Nano Forum) مورخ ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ در شهر توکیوی ژاپن، تفاهم‌نامه بین‌المللی در خصوص برگزاری اولین المپیاد دانشجویی نانو به امضای طرفین رسید. در جریان امضای این تفاهم‌نامه، نمایندگانی از سازمان‌های مرتبط در ایران، روسیه، کره‌جنوبی و تایوان حضور داشتند و برای شرکت در المپیاد به صورت رسمی اعلام آمادگی کردند. طبق این تفاهم‌نامه، اولین المپیاد بین‌المللی دانشجویی نانو در آبان‌ماه ۹۶ در شهر تهران برگزار خواهد شد.

به دنبال برگزاری اولین فروم بین‌المللی المپیاد نانو مورخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ با حضور کشورهای کره‌جنوبی، روسیه، تایوان، تایلند، مالزی و قزاقستان در ایران، مذاکراتی در خصوص برگزاری اولین المپیاد بین‌المللی دانشجویی نانو صورت گرفت. با توجه به تصمیمات اخذشده، آیین‌نامه و تفاهم‌نامه مربوطه در ایران نگارش شد و پس از چندین بار بحث و بررسی غیرحضوری با کشورهای ذی‌صلاح به فرمت نهایی در آمد. تفاهم‌نامه نهایی مورخ ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ در شهر توکیوی ژاپن و در حاشیه نشست مجمع آسیایی نانوفناوری (ANF) به امضای نمایندگان سازمان‌های متولی در روسیه، تایوان، کره‌جنوبی و ایران رسید.
با امضای این تفاهم‌نامه، کشورها حضور خود را در اولین المپیاد بین‌المللی دانشجویی نانو به صورت رسمی اعلام کردند. در سایر بندهای این تفاهم‌نامه به موارد زیر اشاره شده است:
• با توجه به تجربه ۷ ساله ایران در برگزاری این دست رقابت‌ها در سطح ملی، اولین المپیاد بین‌المللی نانو در آبان‌ماه ۱۳۹۶ در ایران، شهر تهران به مدت ۷ تا ۱۰ روز برگزار خوهد شد.
• امضاکنندگان این تفاهم‌نامه به عنوان بنیان‌گذاران المپیاد انتخاب گردیدند و کمیته راهبردی المپیاد را به عنوان بالاترین مرجع ذی‌صلاح تشکیل خواهند داد.
• المپیاد بین‌المللی نانو هر ساله در یکی از کشورهای امضاکننده به صورت چرخشی برگزار خواهد شد.
ایران به عنوان دبیرخانه دائمی المپیاد تعیین گردید و مسئولیت نظارت بر اجرای المپیاد در کشورهای برگزارکننده را بر عهده خواهد داشت.
نماینده ایران از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (INIC)، از کشور روسیه نمایندگانی از روس‌نانو (RusNano) و دانشگاه دولتی مسکو (Moscow State University)، نماینده کشور کره‌جنوبی از انجمن تحقیقات نانوفناوری کره (KoNTRS) و نماینده تایوان از موسسه فیزیک سینیکا (Institute of Physics, Academia Sinica) در جریان امضای تفاهم‌نامه حضور داشتند. لازم به ذکر است که کشورهای علاقه‌مند دیگری نیز برای شرکت در المپیاد اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال طی کردن مراحل اداری برای اعلام آمادگی رسمی هستند.
المپیاد بین‌المللی نانو با رویکرد حل مسائل فناورانه و علمی برای بکارگیری نخبگان جوان پایه‌ریزی شده است. از جمله سایر اهداف المپیاد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
• ایجاد انگیزه میان دانشجویان برای درک عمیق‌تر علم و فناوری نانو و کسب مهارت‌های لازم برای حل چالش‌های صنعتی.
• ارتقاء دانش و مهارت شرکت‌کنندگان در زمینه‌ نوآوری و تجاری‌سازی
• تقویت روحیه کار تیمی در میان شرکت‌کنندگان
• شناخت و حمایت از استعدادهای موجود در جهان در زمینه علم و فناوری نانو
• زمینه‌سازی جهت توسعه همکاری‌های علمی-فناورانه در میان محققان و فناوران جوان