کرم‌هایی که با خوردن نانوذرات به تحقیقات پزشکی کمک می‌کنند

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه استنفورد موفق شد با وارد کردن نانوذرات به بدن کرم‌ها، نیروهای وارد شدن بر این نانوذرات را در بدن کرم مورد بررسی قرار دهد. نتایج این پروژه برای تعیین نقشه نیروهای درون سلولی در بدن انسان مفید خواهد بود.

محققان همیشه به دنبال بررسی نیروهای وارد شده به نانوذرات در سلول‌های بدن انسان بوده‌اند. برای پاسخ به این سوال، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه استنفورد از نوعی کرم استفاده کرد، به طوری که نانوذرات وارد غذای این کرم‌ها شده و سپس نیروی وارد شدن بر این نانوذرات توسط محققان مورد بررسی قرار گرفت. این روش اطلاعات زنده‌ای درباره نیروهایی وارد شده بر نانوذرات در اختیار محققان قرار می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند برای درک برخی بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی و سرطان به کار گرفته شود.
رنگی که هریک از نانوذرات از خود منتشر می‌کنند، از قرمز تا نارنجی تغییر می‌کند. این تغییر رنگ رابطه نزدیکی با نیروی وارد شده بر نانوذرات دارد، به طوری که میزان نیروی وارد شده از نانونیوتون به میکرونیوتون موجب تغییر رنگ در آن‌ها می‌شود.
این گروه با انجام جهش‌هایی به بررسی نقش بیان ژن‌ها در نیروهای سلولی پرداختند. محققان ابتدا به بررسی کرم‌های سالم و دست‌نخورده می‌پردازند و سپس جهش‌هایی در آن‌ها ایجاد می‌کنند تا نقش این جهش‌ها را در اختلالات کرم مورد بررسی قرار دهند.
این پروژه می‌تواند برای درک بهتر برخی فرآیندها نظیر التیام زخم در انسان، هضم غذا، تخصصی شدن سلول‌ها و تکثیر سلولی مورد استفاده قرار گیرد.
نیروهای مکانیکی نقش مهمی در تعیین سرنوشت و عملکرد سلول یا یک اندام دارند. برای مثال زمانی که قلب ما می‌تپد یا گوش ما صدایی می‌شنود یا زخمی التیام می‌یابد، پای نیروهای سلولی در میان است.
نانوذرات به دلیل ابعادشان نقش مهمی در ایجاد نقشه نیرو با قدرت تفکیک بالا دارند، به طوری که می‌توان نیروهای وارد شده به سلول را با دقت بالایی مورد بررسی قرار داد. محققان انتظار دارند که در آینده این نانوذرات زیست‌سازگار وارد یک سلول ویژه نظیر تومور سرطانی یا زخم شوند تا با بررسی نیروهای مکانیکی موجود در آن بتوان اطلاعاتی درباره محیط اطراف سلول به دست آورد.