نانوپوششی که رنگ شیشه‌ها را در طول روز تغییر می‌دهد

یک مرکز تحقیقاتی در حال ساخت پوشش نانوکامپوزیتی است که می‌توان آن را روی سطح شیشه‌ها قرار داد تا در اثر تغییر دما، رنگ‌های مختلفی ایجاد کند. این پوشش مقاومت بالایی در برابر خراش داشته و به سادگی قابل تمیز کردن است.

محققان مرکز بین المللی تحقیقات پیشرفته متالورژی پودر در حال کار روی پوشش نانوکامپوزیتی هستند که می‌توان با استفاده از آن شیشه را رنگی کرد. این نانوپوشش امکان ایجاد شیشه‌های رنگی با قابلیت تغییر رنگ را فراهم می‌کند. با این فناوری رنگ یکنواخت و دائمی شیشه‌ها قابل تغییر خواهد شد که مانع از ملالت و یکنواختی ظاهر بناها و سازه‌ها می‌شود. این پوشش تنها با اندکی تغییر دما، تغییر رنگ می‌دهد.
پادمانابهام از مدیران این مرکز می‌گوید: « محصول نهایی به زودی آماده خواهد شد. چنین نانوکامپوزیتی کاملا زیست‌سازگار بوده و برخلاف پوشش‌های رایج که روی شیشه قرار گیرند و رنگ یکنواختی ایجاد می‌کنند، قادر به تغییر رنگ بوده و به سادگی قابل تمیز کردن است.
این پوشش نانوکامپوزیتی یکی از برنامه‌های این مرکز است چرا که این مرکز روی پوشش‌های سل ژل مختلفی کار می‌کند، پوشش‌هایی که دارای خواص ضدمیکروب بوده، به راحتی تمیز می‌شوند، قابل استفاده روی شیشه و پلاستیک بوده، خودتمیز شونده‌اند، خواص فتوکاتالیستی برای فلزات، شیشه و سرامیک دارند.
در این مرکز پوشش‌های سخت روی پلاستیک ساخته شده است، پوشش‌هایی که شفاف بوده و می‌توان آنها را روی لامپ‌ها، محافظ‌های چراغ‌ها و لنزهای چشم اعمال کرد. پوشش‌های سخت نانوکامپوزیتی سل ژل در دمای پایین قابل پختن بوده و مقاومت بالایی در برابر خراش و سایش دارند در حالی که از شفافیت بالایی برخوردار هستند. از این پوشش‌ها در حوزه‌های مختلف نظیر چراغ خودروها، چراغ‌های پیاده‌رو، لامپ‌های رنگی، لنزهای چشم می‌توان استفاده کرد.
این مرکز هفته گذشته، بیست‌مین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت. تا کنون بیش از ۳۰ فناوری مختلف از این مرکز وارد صنعت شده و تجاری‌‌سازی شده است. از این فناوری‌ها می‌توان به پوشش‌های اسپری گرمایی برای ایجاد مقاومت در برابر خستگی در سامانه‌های صنعتی اشاره کرد. این مرکز سیستم گرمایشی کارا، پوشش‌های مورد استفاده در منسوجات حاوی نانوذرات نقره و تیتانیوم با قابلیت خودتمیز شوندگی و ضدباکتری بودن اشاره کرد.