۳۲ طرح مفهومی برای ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی

با اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‌‌نام در نخستین مرحله چالش فناوری «ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی» و ارسال طرح‌های مفهومی روز یک‌شنبه ۱۵ اسفند‌ماه پایان یافت.

با اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‌‌نام در نخستین مرحله چالش فناوری «ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی» و ارسال طرح‌های مفهومی روز یک‌شنبه ۱۵ اسفند‌ماه پایان یافت. پیش از این فرصت ثبت‌نام و ارسال طرح‌های مفهومی ۱۵ روز تمدید شده بود تا پژوهشگران و فناورانی که موفق به ارسال طرح خود نشده بودند، بتوانند در چالش ثبت‌نام کنند.

علی‌رغم اهمیت بسیار میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) به عنوان یک ابزار آنالیز چندکاربردی در پژوهش‌ها به سبب گران بودن تیپ آن که از خارج کشور تامین می‌شود، خدمات‌دهی آزمایشگاه‌ها به پژوهشگران ایرانی با محدودیت جدی روبرو است و از این رو موضوع این چالش فناورانه بر بومی‌سازی فرآیند ساخت این محصول قرار گرفت.

 با این حال با توجه به سطح بالای فناوری و پیچیدگی‌های متعدد موجود در مسیر ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی در مقیاسی چند نانومتری که فرآیند آن در سطح دنیا نیز هنوز با موانع فناورانه متعددی روبه‌روست، انتظار آن نبود تا شاهد حضوری چشمگیر از سوی محققان و فناوران برای ارائه راهکارهای فراوانی در این چالش باشیم. اما برخلاف پیش‌بینی طی مدت دوماهه ثبت‌نام، ۳۲ طرح مفهومی از سوی فناوران ایرانی، حتی فناوران ایرانی خارج از کشور، در جهت بومی‌سازی و توسعه فنی برای ساخت این محصول در کشور دریافت شد.

از میان ۳۲ طرح مفهومی که در مرحله اول این چالش ثبت شده است، ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان در قالب گروهی ثبت‌نام نموده‌اند که در میان آن‌ها ۳ شرکت دانش‌بنیان نیز حاضرند. گفتنی است دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره دکتری به عنوان پرتعدادترین گروه، نیمی از تمامی شرکت‌کنندگان را تشکیل داده‌اند.

در ادامه اینفوگرافی از طرح‌ها و شرکت‌کنندگان در چالش فناوری «ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی» ارائه شده است.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

چنانکه در تصویر فوق هم قابل مشاهده است، از نظر رشته‌تحصیلی بیش‌ترین شرکت‌کنندگان چالش فناوری «ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی» به‌ترتیب از رشته‌های مهندسی مواد، فیزیک، الکترونیک، مکانیک، شیمی هستند. همچنین لازم به ذکر است که ۳۰ درصد صاحبان طرح از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های و مراکز آموزش عالی کشور بوده و بیش از ۲۰ درصد شرکت‌کنندگان دارای پتنت یا مقاله‌ای در حوزه چالش هستند.

اینک با اتمام مهلت ثبت‌نام، فرآیند بررسی طرح‌های دریافتی به عنوان مقدمه‌ای برای فرآیند ارزیابی آن‌ها در حال اجرا است. تاکنون طی سه جلسه، طرح‌های دریافتی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که با اتمام بررسی طرح‌های باقی‌مانده نتایج از طریق دبیرخانه به اطلاع صاحبان طرح‌ها خواهد رسید.

شایان یادآوری است، در طول فرآیند بررسی و ارزیابی طرح‌ها، شرکت‌کنندگان می‌توانند با ورود به پایگاه اینترنتی سامانه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو از آخرین وضعیت طرح در صفحه کاربری اختصاصی خود مطلع شوند.

گفتنی است مطابق با برنامه‌ریزی انجام گرفته به منتخبان این مرحله از چالش فناوری «ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی» که در مرحله آتی بتوانند نمونه آزمایشگاهی از طرح خود ارائه نمایند ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی به همراه ۱۰۰ میلیون ریال گرنت جهت تکمیل و توسعه نمونه خود به یک نمونه نهایی تعلق خواهد گرفت. نمونه نهایی برتر نیز به عنوان برنده چالش از جایزه نفیس ۶۰ میلیون تومانی و تسهیلات حمایتی تجاری‌سازی از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای توسعه و تجاری‌سازی محصول نهایی بهره‌مند خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مراحل چالش به پایگاه اینترنتی چالش مراجعه نمایند.