نانوپودری برای تولید آلیاژ‌های آلومینیوم

پژوهشگران روسی نانوپودری ساختند که با استفاده از آن می‌توان آلیاژهای جدیدی از آلومینیوم تولید کرد. این نانوپودر برخی خواص آلومینیوم را بهبود می‌دهد تا برای استفاده در مصارف خاص مناسب باشد.

محققان روسی موفق به طراحی و ساخت نانوپودر ویژه‌ای شدند که می‌توان از آن برای ساخت آلیاژهای جدید آلومینیوم استفاده کرد. این روش مسیر تولید محصولات آلومینیومی جدید با خواص بهبود یافته را هموار می‌کند. مشتری این فناوری شرکت‌های تولید کننده مواد ساختمانی و فلزات هستند. این پروژه توسط اگور کارپوف و همکارانش از دانشگاه فدرال سیبری انجام شده است.
کارپوف می‌گوید: «این پروژه یک دستاورد بزرگ از دانشگاه فدرال سیبری است که با همکاری مرکز تحقیقات کراسنویارسک انجام شده است. فناوری فرآوری آلومینوم با استفاده از نوعی نانوپودر ویژه انجام می‌شود که در نهایت فرصت‌های تازه‌ای برای ساخت کامپوزیت‌های جدید فراهم می‌کند. این نانوپودر موجب بروز خواص ویژه‌ای در محصول می‌شود. این نانوپودر استحکام و سختی آلیاژ را افزایش داده و موجب انعطاف‌پذیری بیشتر آن می‌شود.»
معمولاً از سیلیسیوم، مس، منیزیم، تیتانیوم، وانادیم، آهن و زیرکونیوم برای تولید آلیاژهای آلومینیوم استفاده می‌شود. این آلیاژها کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف نظیر هوافضا دارند.
آلومینیوم فلز بسیار سبکی اسنت که همین سبکی موجب افزایش دامنه کاربرد آن می‌شود. معمولاً با افزودن مواد مختلف به آلومینیوم، ویژگی‌های ساختاری نظیر استحکام و انعطاف‌پذیری این ماده افزایش می‌یابد.