نانوحسگری ارزان با قابلیت رصد همزمان چند گاز مختلف

یک شرکت تولیدکننده نانوحسگر گازی اعلام کرد که محصول آن‌ها قابلیت تشخیص چند گاز سمی مختلف را به صورت همزمان داراست. این فناوری ابعاد کوچکی داشته و می‌توان آن را به صورت انبوه تولید کرد.

شرکت آرنوس (AerNos) سازنده نانوحسگری موسوم بهAerCNT Technology است. این شرکت اعلام کرد که فناوری حسگری آنها در ساخت حسگرهای گازی با قابلیت تشخیص گازهای سمی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این حسگرها بسیار کوچک بوده و دقت بالایی دارند.
هر فرد بزرگسال در روز ۲۰ هزار بار تنفس می‌کند که ذرات معلق و نامرئی موجود در هوا می‌تواند موجب آسیب‌هایی به بدن شود. این فناوری می‌تواند به مردم کمک کند تا اثرات منفی شرایط محیطی به حداقل برسد، به طوری که رصد دائمی هوا و استخراج اطلاعات آن به کنترل هوا و تنفس کمک شایانی کند.
این شرکت با استفاده از مدار MEMS با ابعاد ۳ در ۳ میلی‌متر و همچنین به کارگیری نانوساختارهای هیبریدی و نانوالکترونیک موفق به ارائه راهکاری برای این مشکل شده است. این حسگر با نانومواد تقویت شده است، به طوری که می‌تواند گازهای ویژه‌ای را در هوا شناسایی کند و همچنین امکان تشخیص همزمان چند گاز در غلظت‌های ppb با این روش امکان‌پذیر است.
این نانوحسگر در چند ثانیه می‌تواند چند گاز مختلف را شناسایی کند. فناوری آر سی‌ان‌تی تکنولوژی از چهار پایه علمی مختلف بهره‌برداری می‌کند: ۱- آرایه حسگر گازی مبتنی بر فناوری‌ نانو ۲- نانومهندسی ۳- علم داده، ماشین با قابلیت یادگیری و الگوریتم‌های حسگری ۴- نانوساخت برای توسعه و تولید در حجم بالا.
ساندیپ دوشی، مدیرعامل شرکت آرنوس، می‌گوید: «این فناوری برای حوزه‌های مختلف نظیر رصد کیفیت هوا، تحقیقات پزشکی، سلامت، ایمنی مواد غذایی، ایمنی صنعت و امنیت خانگی قابل استفاده است. ما بسیار خوشحالیم که فناوری حسگری گازی را می‌توان برای استفاده در محصولات مختلف به کار گرفت.»
این نانوحسگر به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان آن را با محصولات و فناوری‌های مختلف ترکیب کرد. همچنین امکان تولید انبوه آن وجود دارد و می‌تواند نیاز بیش از ۵۰ بیلیون دستگاه مختلف را تا سال ۲۰۲۰ برآورده سازد. براساس داده‌های IDTechEx، رصد محیطی اکوسیستم در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲٫۴ بیلیون دلار ارزش خواهد داشت.