ثبت پتنت: افزایش انحلال داروی ضد انسداد رگ با نانوآمولوسیون

شرکت آسندیا فارماکیوتیکالز موفق به ثبت پتنت نانوآمولوسیون دارویی شده است. با استفاده از این فناوری می‌توان حلالیت و پایداری داروی کلوپیدوگرل که یک داروی ضد انسداد رگ است را افزایش داد.

آسندیا فارماکیوتیکالز (Ascendia Pharmaceuticals) شرکتی در حوزه دارویی است که روی نانوفرمولاسیون مواد با حلالیت کم کار می‌کند. این شرکت اخیراً موفق به ثبت پتنتی با عنوان « Stable Pharmaceutical Composition of Clopidogrel Free Base for Oral and Parenteral Delivery» و با شماره ۹۴۸۰۶۸۰ در دفتر USPTO شده است.
این پتنت مربوط به فناوری پایدارکردن مواد نانومحلول به منظور تولید داروهای تزریقی کلوپیدوگرل است. کلوپیدوگرل نام ماده‌ای است که با نام‌های تجاری مختلف برای تولید داروی ضد حمله قلبی استفاده می‌شود.
‌کلوپیدوگرل یکی از پرفروش‌ترین داروهای بازکننده رگ‌ها است که به صورت تزریقی وارد بدن می‌شود. اما این دارو از نظر شیمیایی ناپایدار بوده و حلالیت کمی دارد.
جیم هوانگ، مدیرعامل شرکت آسندیا، می‌گوید: «نیاز جدی برای توسعه داروی تزریقی مبتنی بر کلوپیدوگرل به منظور درمان سندروم حاد کرونری وجود دارد. ما برای حل این مشکل، پلتفورم فناوری نانوآمولوسیون را ارائه کردیم که می‌توان با آن کلوپیدوگرل را به صورت پایدار و محلول تولید کرد تا به سادگی به صورت تزریقی مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر زمانی که بیمار در شرایطی قرار می‌گیرد که مستعد مشکل کرونری است، کلوپیدوگرل به صورت خوراکی با دوز بالا به او خورانده می‌شود. البته این دارو که به صورت قرص است، برای شرایط اورژانسی مناسب نیست. داروی خوراکی زمان زیادی برای اثربخشی نیاز دارد.»
این شرکت نانوفرمولاسیون خود را با نام AD-002 ارائه کرده که یک نسخه تزریقی با دوز بالا از کلوپیدوگرل است . این نانودارو می‌تواند خطر خونریزی را در بیمار به حداقل برساند و همچنین نسبت به داروهای ضد ترومبوتیک که مورد تأیید FDA است، برتری دارد.
آسندیا یک شرکت دارویی است که در حال حاضر دارویی در مرحله آزمون بالینی دارد. تخصص این شرکت در ارائه فرمولاسیون‌هایی است که انحلال داروها و ترکیبات نانومحلول را افزایش می‌دهد. آسندیا در حال حاضر سه پلتفورم برای تولید نانوآمولوسیون در دست دارد.