شرکت تریبوتکس کمپینی برای فروش نانومحصول خود راهاندازی کرده است. این نانومحصول نوعی افزودنی مبتنی بر نانوذرات است که در صورت استفاده در خودرو موجب کاهش اصطکاک قطعات داخلی و افزایش عمر موتور خودرو میشود.
نانومحصولی که کارایی و عمر موتور خودرو را افزایش میدهد
تریبوتکس (TriboTEX) کمپینی برای وارد کردن فناوری نانوذرات آنیزوتروپیک خود به بازار راهانداخته است. این نانوذرات میتواند فیلم نازکی در اطراف سطوح درگیر ایجاد کرده و خستگی آنها را کاهش دهد.
بازار خودروهای کارکرده در آمریکا رو به افزایش است. در حال حاضر سن خودروها در آمریکا تقریباً ۱۲ سال است که این موضوع نشر دیاکسید کربن را در این خودروها افزایش میدهد. افزایش عمر موجب کاهش کارایی و افزایش گرمای تولیدی خودروها میشود. براساس اطلاعات منتشر شده، یک سوم انرژی سوخت صرف غلبه بر اصطکاک میشود. بیشتر روانسازهای فعلی کارایی بالایی نداشته، عمر کوتاهی دارند و زیستسازگار نیستند.
تریبوتکس راهکاری برای رفع این مشکل ارائه داده است تا نه تنها اصطکاک کاهش یابد، بلکه بخشهای آسیبدیده ترمیم شده و خستگی موتور معکوس شود. این روش مبتنی بر نانوذرات آنیزوتروپیک سنتزی است که به روغنهای روانساز افزوده میشود تا یک لایه ضخیم در اطراف قطعات داخلی موتور ایجاد کند. این لایه توسط نانوذرات ایجاد میشود.
نانوذرات موجود در این فناوری صاف بوده و میتواند دو وظیفه را انجام دهد: ۱٫ نانوذرات به سطح قطعات میچسبد و آن را تقویت میکند ۲٫ با اتصال این نانوذرات به سطح لغزندگی افزایش یافته و اصطکاک کاهش مییابد. نتایج نشان میدهد که این روش موجب کاهش ده برابری اصطکاک، افزایش کارایی سوخت، بهبود قدرت اسب بخار، کاهش هزینه نگهداری، کاهش نویز و افزایش عمر موتور میشود.
شرکت تریبوتکس در سال ۲۰۱۰ تأسیس شده و بیش از یک ملیون دلار حمایت مالی از بنیاد ملی علم، ناسا، وزارت انرژی و بنیاد تحقیقات هیدروپاور برای توسعه این فناوری دریافت کرده است.
پاولو دودنکو از مدیران این شرکت میگوید: «ما این فناوری را برای مقابله با آلودگی هوا و کاهش هزینهها ارائه کردیم. از این فناوری میتوان برای صنایع مختلف نظیر توربینهای باد استفاده کرد.»
این شرکت از این حمایت مالی برای انجام تحقیق به منظور تولید انبوه این فناوری استفاده کرده است. این کمپین برای وارد کردن این محصول به بازار است.
این محصول از تابستان سال جاری با قیمت ۹۹ دلار قابل تهیه است. این کمپین به مشتریان فرصت میدهد تا این محصول را با قیمت ۵۰ دلار خریداری کنند.