ارائه نتایج مثبت آزمون پیش‌بالینی نانوذرات ضدسرطان

شرکت نانوبیوتیکس در نشست انجمن تحقیقات سرطان، نتایج آزمون‌های پیش‌بالینی خود را که روی نانوذرات دارویی با خواص ضدسرطان به‌دست آورده، ارائه می‌کند. این نانوذرات هم به صورت منفرد و هم ترکیبی با دیگر ترکیبات ضدسرطان، اثربخشی بالایی دارند.

نانوبیوتیکس (Nanobiotix) شرکتی است که روی توسعه نانوداروی ضدسرطان فعالیت دارد . این شرکت اخیراً نتایج آزمون‌های پیش بالینی خود را ارائه کرده است. این نتایج نشان می‌دهد داروی NBTXR3 این شرکت روی ۵ نوع سرطان انسانی مؤثر است. این داروها در محیط بدن انسان مورد بررسی قرار گرفته‌اند. کارایی ضدتومور این دارو زمانی که با مواد شیمی‌درمانی ترکیب شده، هم در محیط داخل بدن و هم محیط آزمایشگاهی، مورد بررسی قرارگرفته است.
نتایج این بررسی‌ها در نشست سالانه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا (AACR) ارائه خواهد شد. این نشست از ۱ تا ۵ آوریل سال ۲۰۱۷ در واشنگتون برگزار می‌شود.
یکی از اصلی‌ترین بخش‌های توسعه این دارو آن است که NBTXR3 هم به صورت منفرد و هم ترکیبی با دیگر داروهای درمان سرطانی قابل استفاده است. تعداد رو به افزایشی از مدل‌های سرطان با استفاده از NBTXR3 و رادیودرمانی، هم در محیط زنده و هم در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاکی از آن است که این دارو در تومورهای مختلف مؤثر است.
لورنت لوی، مدیرعامل شرکت نانوبیوتیکس، می‌گوید: «این اطلاعات پیش‌بالینی پتانسیل نانوذرات دارویی این شرکت را برای درمان سرطان‌های مختلف ثابت می‌کند. این نتایج شواهدی قوی برای توسعه دراز مدت NBTXR3 در درمان سرطان‌ها و همچنین اثربخشی آن همراه با رادیودرمانی است.»
در این دارو از نانوذرات اکسید هافنیوم استفاده شده است که یک افزایش دهنده خواص رادیودرمانی در ۵ نوع سرطان مختلف است. اثربخشی این نانوذرات در مقایسه با زمانی که تنها از رادیودرمانی برای سرطان‌های پروستات، سر و گردن، روده و ریه استفاده می‌شود، بیشتر است. این آزمون‌ها نشان می‌دهد که NBTXR3 در طولانی مدت در محیط تومور باقی می‌مانند. آزمون‌ها روی نمونه‌های حیوانی موفق بوده است.
در این نشست، نانوبیوتیکس شواهدی درباره اثربخشی این نانوذرات، زمانی که با سیس پلاتین ترکیب می‌شود، هم در محیط زنده و هم آزمایشگاهی ارائه می‌دهد. سیس پلاتین یک ماده سمی است که مانع از ترمیم DNA بعد از رادیودرمانی می‌شود. از این ماده برای درمان برخی از سرطان‌ها استفاده می‌شود.