۵ مثال از تبدیل تخیل به واقعیت با فناوری‌ نانو

توسعه فناوری‌ نانو موجب شده تا برخی موضوعات که تا چند دهه قبل در داستان‌های عملی تخیلی دیده می‌‌شدند، پا به دنیای واقعی بگذارند. در اینجا ۵ مثال در این مورد آورده شده است.

قریب به ۱۰۰ سال قبل داستانی علمی تخیلی به رشته تحریر در آمد که در آن نویسنده درباره دستان کوچکی نوشت که می‌توانست جراحی‌های پیچیده را انجام دهد. در دهه‌های گذشته مطالب علمی تخیلی زیادی مشابه این موضوع نوشته شده است. اما با ظهور فناوری‌ نانو، برخی از این تخیلات رنگ واقعیت به خود گرفته است. در اینجا به ۵ دستاورد علمی می‌پردازیم که مرز میان تخیل و واقعیت را کم رنگ کرده است:
۱-ژل التیام بخش:
در برخی بازی‌های کامپیوتری امکان ترمیم بخش آسیب‌دیده با یک ماده جادویی فراهم می‌شود. Veti-gel نام محصولی از جنس پلیمرهای پلی‌ساکارید است که در دیواره سلول‌های گیاهی یافت می‌شود. این ژل که به تقلید از ساختارهای طبیعی ساخته شده، می‌تواند زخم‌ها را التیام دهد. این ژل همانند داربستی روی زخم قرار می‌گیرد و آن را می‌پوشاند و موجب بندآمدن خونریزی می‌شود؛ بدون این که نیاز به فشار خاصی باشد.
۲- مولکول‌های ترمیم‌کننده:
در داستان‌های علمی تخیلی ماده‌ای وجود دارد که زخم را التیام می‌دهد. یک تیم تحقیقاتی با استفاده از نانوذرات ژلی ساخته که موجب مهاجرت سلول‌های پوست به بخش زخم شده و زخم التیام می‌یابد. همچنین استفاده از مولکول‌های SiRNA که در پوسته‌های نانومقیاس به صورت ژل قرار دارند، موجب افزایش دو برابری سرعت ترمیم می‌شود.
۳- فناوری‌ خودترمیمی:
شیمی‌دان‌ها پلیمرهای حاوی الیاف کربنی با قابلیت خودترمیمی ساخته‌اند. زمانی که بخشی از این ساختار گسسته شده و آسیب می‌بیند، رزین اپوکسی از ماتریکس به سوی بخش آسیب دیده روانه می‌شود. با این کار اگر بخشی خراشیده شود، بعد از مدتی بخش خراشیده دوباره ترمیم می‌شود.
۴- میکروماشین‌های مسابقه‌ای:
در سال ۲۰۱۱، بن فرینگا موفق به ساخت نانوماشین چهار چرخی شد که موتور آن از ۴ مولکول تشکیل شده بود. چرخ‌های این ماشین ۶۰ اتم داشتند. به زودی اولین مسابقه‌ میان نانوماشین‌ها برگزار خواهد شد.
۵- غذاهای جادویی:
صنعت مواد غذایی به دنبال تولید طعم‌های جدید با استفاده از فناوری مولکولی است. در حال حاضر از نانوآمولوسیون برای تولید مایونزها استفاده می‌شود. یک شرکت استرالیایی نیز از نانوکپسوله کردن برای افزودن امگا سه به روغن نان‌ استفاده کرده است. این کپسول‌ها زمانی که در محیط مناسب نظیر معده قرار میگیرند، محتویات خود را آزاد می‌کنند. بنابراین می‌توان از مزیت امگا ۳ استفاده کرد؛ بدون این که مزه غذا تغییر کند.
با این فناوری‌ها می‌توان گفت که فناوری‌ نانو در حال کم‌رنگ کردن مرزهای تخیل و واقعیت است.