آیا باکتری‌ها در برابر نانوذرات نقره نیز مقاوم می‌شوند؟

یک تیم تحقیقاتی در استرالیا اعلام کرد که استفاده از نانوذرات نقره می‌تواند منجر به ایجاد رفتار مقاومتی در باکتری‌ها شود. این گروه پیشنهاد کرد که پاسخ باکتری‌ها به نانوذرات نقره باید با استفاده از یک راهبرد نظارتی رصد شود.

محققان دانشگاه سیدنی هشدار دادند که استفاده بیش از حد از خواص آنتی‌باکتریال نانوذرات نقره در محصولات پزشکی می‌تواند موجب بروز رفتار مقاومت در باکتری‌ها شود.
در حال حاضر نانوذرات نقره به عنوان یکی از گزینه‌ها برای استفاده در تجهیزات پزشکی، بطری‌های بچه‌ها، لباس‌ها، مسواک و وسایل منزل هستند. دلیل اصلی استفاده از نانوذرات نقره، استفاده از خواص آنتی‌باکتریال این ماده است که موجب پاک شدن محیط از میکروب‌ها می‌شود.
اما تحقیقات اخیر سیندی گوانام و همکارانش از دانشگاه سیدنی نشان می‌دهد که استفاده تجاری از نانوذرات نقره می‌تواند منجر به بروز رفتار مقاومتی در باکتری‌ها شود که در صورت بروز این رفتار، امکان گسترش میکرواورگانیسم‌ها در بدن و محیط زیست وجود خواهد داشت.
این گروه تحقیقاتی روی ۱۴۰ محصول پزشکی تجاری‌سازی شده تحقیق کردند که از آن جمله می‌توان به زخم‌بندها، سوندهای ادراری و ادوات آندوسکوپی اشاره کرد. در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی با عنوان Widespread and Indiscriminate Nanosilver Use: Genuine Potential for Microbial Resistance در نشریه ACS Nano منتشر کرد، آمده است که استفاده از نانوذرات نقره در این کالاها موجب از بین رفتن باکتری‌ها و میکروب‌ها شده اما در دراز مدت منجر به توسعه و رشد میکروب‌ها مقاوم می‌شود؛ این امر در واقع به معنای مقاوم شدن میکروب‌ها به این مواد است.
سابقه استفاده از نقره به عنوان عامل میکروب‌کش، به قرن‌ها قبل باز می‌گردد که موجب از بین رفتن پاتوژن‌ها می‌شود، در حالی که سمیت کمی برای انسان دارد. به همین دلیل طی سال‌های گذشته از نانوذرات نقره برای اهداف آنتی‌باکتریال استفاده شده است.
گوانام می‌گوید: «نانوذرات نقره اثربخشی خود را برای مبارزه با میکروب‌ها به اثبات رسانده‌اند. اما باید مراقب بود که اتفاقی مشابه مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است اتفاق بیافتد. نانوذرات نقره ابزار مفیدی هستند، اما لازم است در کار با آنها احتیاط کرد.»
گوانام معتقد است که باید روند پاسخ باکتری‌ها نسبت به این نانوذرات رصد شود و یک راهبرد نظارت‌گونه برای مشاهده و کنترل هر گونه رفتار مقاومتی در برابر این نانوذرات در نظر گرفته شود.