استفاده از نانوذرات اکسید سریم برای درمان گندیدگی

پژوهشگران با استفاده از نانوذرات اکسید سریم، روشی برای درمان گندیدگی در بدن بداع کردند. این روش به صورت پتنتی به ثبت رسیده است.

محققان دانشگاه مارشال موفق به ابداع روشی برای درمان گندیدگی شدند. گندیدگی یکی از بزرگترین مشکلات در بخش سلامت و اختلالات التهابی است. در این از نانوذرات اکسید سریم استفاده شده و پتنت مربوطه به آن نیز به ثبت رسیده است.
اریک بلوگ، استاد رشته داروسازی دانشگاه مارشال، می‌گوید که این روش جدیدی است که در آن از نانوذرات اکسید سریم برای مقابله با گندیدگی استفاده می‌شود. این روش مسیرهای تازه‌ای برای مقابله با گندیدگی و اختلالات دیگر نظیر بیماری‌های کبدی، التهاب بعد از زخم، سوختگی شدید و آسیب‌های نخاعی باز می‌کند.
بلوگ می‌گوید: «گندیدگی یک مشکل پیچیده و جدی در بدن است که معمولاً در پاسخ به عفونت ایجاد می‌شود و در نهایت منجر به آسیب بافت‌ها و از کار افتادن اندام و در نهایت مرگ می‌شود. راهبردهای درمانی رایج نظیر استفاده از آنتی‌بیوتیک و احیای سیالی کارایی چندانی ندارند. با افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی و ظهور پاتوژن‌های مقاوم در برابر برخی داروها، روش‌های درمانی اخیر با چالش‌های جدیدی روبرو شده است. روش ما برای درمان گندیدگی با استفاده از نانوذرات اکسید سریم بدون بروز مشکل مقاومت آنتی‌باکتریالی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.»
ناندینی مان از محققان این پروژه چند مقاله مختلف با استفاده از نتایج این پروژه منتشر کرده است. او می‌گوید: «در حال حاضر وابستگی ما به نانومواد در زندگی غیر پزشکی در حال افزایش است، اما در بخش پزشکی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. روش ما نشان می‌دهد که نانوذرات می‌توانند به طور مؤثر برای درمان گندیدگی مورد استفاده قرار گیرند. این روش نیاز به یخچال برای نگهداری دارو ندارد؛ بنابراین گزینه عالی برای محیط‌های با امکانات کم است.»
برای استفاده از این روش، نانوذرات به صورت وریدی به بدن تزریق می‌شود و بعد از وارد شدن به بدن سلول‌های کوپفر کبد را مورد هدف قرار می‌دهد. اکسید سریم ماده‌ای است که در لنزهای چشم، کرم‌ها و صنعت خودروسازی کاربرد وسیعی دارد.