نانوابزاری برای شناسایی نشانگرهای بیماری سرطان در بدن

محققان یک تیم تحقیقاتی متشکل از چند دانشگاه مختلف، موفق به ساخت نانوابزاری شدند که قادر است نشانگرهای بیماری سرطان را شناسایی کند. با این کار نیاز به نمونه‌برداری مستمر وجود ندارد.

رصد برخی بیماری‌ها نظیر سرطان بدون تصویربرداری و نمونه‌برداری‌های مکرر بسیار دشوار است، اما از فناوری‌ نانو می‌توان برای این کار استفاده کرد. محققان نشان دادند که حسگرهای بسیار کوچک از جنس نانولوله‌ کربنی می‌تواند برای حل این مشکل مورد استفاده قرارگیرند. این حسگرها زیر پوست قرارگرفته و یا می‌توان آنها را در ادوات پوشیدنی مورد استفاده قرار داد.
این حسگر با جذب و نشر پرتو مادون قرمز کار می‌کند. این پرتو حاوی اطلاعاتی درباره زیست‌نشانگرهای بیماری است، نشانگرهایی که انعکاس‌دهنده فعالیت‌های زیستی در بدن هستند. با استفاده از این نانوحسگر می‌توان دریافت که آیا تومور در حال رشد است یا خیر؟ نور از میان بافت به ضخامت چند سانتیمتر عبور کرده و مورد آنالیز قرار می‌گیرد.
دانیل هلر از محققان MSK می‌گوید: «ما قصد داشتیم تا روشی غیرتهاجمی برای اندازه‌گیری زیست‌نشانگرها ارائه کنیم. در این پروژه موفق شدیم یک گام رو به جلو برداریم و در نهایت روشی جایگزین برای نمونه‌برداری ارائه کردیم تا نیاز به تکرار آزمایش و نمونه‌برداری نباشد.»
این حسگرهای نانولوله‌ای از میکرو RNA به عنوان نشانگر استفاده می‌کنند. تغییرات غلظت این نشانگر در بدن توسط این نانوحسگر شناسایی شده و با تغییر رنگ این موضوع نمایش داده می‌شود. محققان این پروژه معتقداند که این نانوحسگر می‌تواند چند میکرو RNA را شناسایی کرده و در نهایت از اطلاعات آن برای شناسایی دقیق بیماری استفاده کند.
این گروه تحقیقاتی از این حسگر روی موش‌ها استفاده کردند که نتایج قابل توجهی به دست آمده است. البته هنوز مشخص نیست که کدام میکروRNA برای شناسایی بهتر بیماری مناسب است و محققان در حال کار روی گزینه‌های احتمالی برای این کار هستند. با تعیین دقیق‌تر میکروRNA مورد نظر، نتیجه کار این نانوحسگر قابل اعتمادتر خواهد شد.

نتایج این پروژه که ماحصل همکاری محققانی از دانشگاه لهایت، MSK و دانشگاه رود آیلند است، در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Biomedical Engineering به چاپ رسیده است.