همکاری مشترک برای ارائه نانوسیستم روی تراشه

شرکت دریم چیپ تکنولوژیز (Dream Chip Technologies) موفق به ساخت سیستم روی تراشه برای استفاده در خودروها شده است. در این سامانه از فناوری پردازشی نانومقیاسی موسوم به FD-SOI استفاده شده است.

دریم چیپ تکنولوژیز (Dream Chip Technologies) اعلام کرد که اولین FD-SOI 22 نانومتری را برای استفاده در سامانه‌های پیشرفته رانندگی خودکار (ADAS) ارائه کرده است. این سامانه‌های پیشرفته رانندگی خودکار به صورت سیستم روی تراشه (SoC) ساخته می‌شوند. شرکت دریم چیپ این فناوری را در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا ارائه کرد. سیلیکون کاملاً تخلیه شده روی عایق (FD-SOI) یک فناوری پردازشی صاف است که در آن از یک لایه بسیار نازک عایق و یک لایه سیلیکونی استفاده شده است.
SoC مورد نظر این شرکت در قالب همکاری مشترک میان چند شرکت و با حمایت کمیسیون اروپا تولید شده است. این سامانه امکان پردازش و فراگیری تصاویر را دارا بوده و شبکه نرونی پیچیده (CNN) را نیز پشتیبانی می‌کند. با این ویژگی‌ها، SoC طراحی شده می‌تواند نیاز خودروساز در شناسایی و پردازش اطلاعات پیرامون را تأمین کند. ADAS SoC تولید شده توسط این شرکت، برای استفاده در کامپیوتر خودروها بهینه شده است، به طوری که قادر است با مصرف کم انرژی، امکان رانندگی خودکار را فراهم کند. این فناوری قادر به تشخیص نشانه‌های جاده‌ها، خطوط هشدار و بسیاری از قابلیت‌های مورد نیاز برای رانندگی است.
در این محصول از فناوری پردازش سیگنال‌های تصویری استفاده شده است. برای این کار یک پردازنده خوشه‌ای ARM Cortex-A53 مورد استفاده قرار گرفته است. جنز بندورف از مدیران و بنیانگذاران DCT می‌گوید: «تشکیل چنین تیم قدرتمندی یک تجربه منحصر به فرد است. در این پروژه فناوری پردازشی جدیدی برای استفاده در صنعت خودرو ارائه کرده ایم. این پروژه نه تنها توانایی صنعت نیمه‌هادی اروپا را نشان می‌دهد، بلکه توانایی همکاری مشترک را میان گروه‌های مختلف به اثبات می‌رساند؛ همکاری که برای ارائه فناوری رانندگی خودکار شکل گرفته است.»
شرکت دریم چیپ SoCهای پیچیده‌ای برای مشتریان خود در سراسر جهان تولید کرده است. این شرکت در این پروژه پلتفورم مرجعی برای ADAS مبتنی بر دوربین ارائه کرده که شرکت‌های خودروسازی می‌توانند از آن برای کاهش زمان ارائه محصول به بازار استفاده کنند.