انجام فاز اول آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان کبد

شرکت کیستون‌نانو به دنبال انجام فاز اول آزمون بالینی نانوداروی ضد سرطان کبد است. این نانودارو در سه مرکز سرطان مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

کیستون‌نانو (Keystone Nano) یکی از شرکت‌های داروسازی است که در بخش درمان سرطان با استفاده از فناوری‌ نانو فعالیت دارد. این شرکت اعلام کرد که آزمون بالینی نانولیپوزوم سرامیدی خود را آغاز کرده است. این نانودارو در حال آزمایش در سه مؤسسه مختلف است:
• مرکز سرطان گرین بوم در دانشگاه مریلند
• دانشگاه علوم پزشکی کارولینای جنوبی
• مرکز سرطان در دانشگاه ویرجینیا
این سه مرکز، فاز اول آزمون بالینی را روی نانولیپوزوم سرامید انجام خواهند داد تا عملکرد این دارو را روی تومورهای جامد ارزیابی کنند. مارک کستر، از مدیران شرکت کیستون و مدیر برنامه NanoSTAR دانشگاه ویرجینیا که از توسعه‌دهندگان فناوری نانولیپوزوم سرامیدی است، می‌گوید: «از این که به مرحله آزمون بالینی رسیدیم بسیار خرسند هستم. سرطان کبد بسیار کشنده و خطرناک است و اثربخشی داروها روی آن بسیار کم بوده و گزینه‌های درمانی محدودی برای آن وجود دارد. فناوری نانولیپوزوم سرامید پتانسیل بالایی برای درمان این نوع سرطان دارد.»
جیمز آدیر از مدیران کیستون می‌گوید: «این آزمون، اولین مرحله از مسیر رسیدن به هدف مورد نظر شرکت کیستون است. ما قصد داریم از فناوری‌ نانو برای ایجاد فرصت‌های درمانی استفاده کنیم.»
سرامید یک ماده فعال زیستی از جنس لیپید است که اثربخشی بالایی روی سرطان‌های مختلف کبد، پستان، پانکراس و خون دارد. شواهد زیادی از آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه و محیط زنده وجود دارد که نشان می‌دهد، نانولیپوزوم‌های سرامیدی می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند؛ بدون این که آسیبی به سلول‌های نرمال بدن برسانند. این روش درمانی هیچ اثر سمی به جای نمی‌گذارد.
در این آزمون بالینی، بیمارانی که دارای تومور جامد هستند برای سنجش ایمنی و تعیین میزان دوز مناسب مورد درمان قرار می‌گیرند. در فاز دوم آزمون بالینی، انتظار می‌رود روی بیماری سرطان کبد تمرکز شود؛ بیماری که سالانه ۲۷۰۰۰ نفر را در آمریکا به کام مرگ می‌کشاند. در حال حاضر هیچ روش درمانی مؤثری برای این بیماری وجود ندارد. شرکت کیستون قصد دارد تا با ایجاد ارتباط میان فناوری‌ نانو و پزشکی گام مؤثری در این مسیر بردارد. لازم به ذکر است که این نانودارو مبتنی بر RNA است.