موفقیت یک شرکت در تولید نقاط کوانتومی از زغال‌سنگ

یک شرکت استرالیایی موفق به تولید نقاط کوانتومی از زغال سنگ شده است. در صورت تجاری‌سازی این فناوری مسیرهای تازه‌ای برای استفاده از این ماده به ویژه در صنعت رنگ باز می‌شود.

شرکت استرالیایی دوتزنانو (Dotz Nano) در حوزه تولید نقاط کوانتومی فعالیت دارد. این نقاط کوانتومی در ساخت تلویزیون‌هایی با کیفیت بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوتزنانو اعلام کرد که کاربرد جدیدی برای استفاده از زغال سنگ یافته است.
دوتزنانو نام خود را از ماه نوامبر سال گذشته میلادی به نورترن آیرون (Northern Iron) تغییر داده است. این تغییر بعد از جمع آوری ۶ میلیون دلار استرالیا ( معادل۴٫۵۶ میلیون دلار آمریکا) سرمایه‌گذاری عمومی اتفاق افتاد. این شرکت اعلام کرد که موفق به استخراج نانوذراتی شده که می‌توان از آن برای جذب و نشر نور و رنگ ویژه‌ای می‌توان استفاده کرد.
در صورت موفقیت تجاری، می‌توان کاربرد جدیدی از زغال سنگ را در صنعت رنگ آمریکا متصور بود. تا پیش از این از گرافیت، نقاط کوانتومی گرافنی استخراج می‌شد که فرآیند گرانقیمت و دشواری بوده است؛ دلیل این امر وجود کادمیم در آن است.
موتی گروس، از مدیران شرکت دوتزنانو به خبرگزاری CNBC Monday گفته است که شرکت آنها موفق به ارائه فرآیندی شده که با استفاده از آن می‌توان نقاط کوانتومی را از زغال سنگ استخراج کرد. این کار با هزینه پایین انجام شده و مقرون به صرفه خواهد بود.
دوتزنانو اولین گروهی نیست که اقدام به تولید نقاط کوانتومی از زغال سنگ کرده است. پیش از این محققان دانشگاه رایس موفق به تولید دیسک‌های میکروسکوپی با ضخامت اتمی از زغال سنگ شده‌اند.
برخی از متخصصان صنعتی معتقداند که این فناوری در صورت موفقیت می‌تواند موجب ارتقای صنعت رنگ شود، جایی که فرصت‌ها شغلی به سختی احیاء می‌شوند.

نتایج این پروژه محققان دانشگاه رایس در سال ۲۰۱۳ در نشریه Nature Communication به چاپ رسیده بود.