چین به دنبال ساخت بزرگترین مرکز تحقیقات فناوری‌ نانو در جهان

چین قصد دارد بزرگترین مرکز تحقیقات فناوری نانو در جهان را تأسیس کند. ساخت این مرکز از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۸ به اتمام برسد. بودجه اولیه آن ۳۲۰ میلیون یوآن است که احتمالا تا ۱٫۵ بیلیون یوآن افزایش یابد.

چین اقدام به ساخت بزرگترین مرکز تحقیقات فناوری‌ نانو جهان کرده است. این مرکز در سوژو در ایالت جیانگسو راه‌اندازی خواهد شد که در آن امکان تولید نانومواد، ساخت ادوات و آزمایش محیط‌های خلاء بالا وجود دارد.
دینگ سونان از مدیران این پروژه می‌گوید: «ما به دنبال مسیرهای منتهی به ساخت نانوادوات هستیم، نانوادواتی که بتواند محیط خلاء بالای موجود در فضای خارج از جو را شبیه‌سازی کند.» این مرکز با بودجه اولیه ۳۲۰ میلیون یوآن ( در حدود ۴۶٫۵ میلیون دلار آمریکا) تأسیس خواهد شد که احتمالاً رقم بودجه آن تا ۱٫۵ بیلیون یوآن خواهد رسید.

شروع ساخت این مرکز از سال ۲۰۱۴ بوده و پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۸ به اتمام برسد. این مرکز یک لوله ۱۰۰ متری برای ایجاد خلاء بالا دارد که ۳۰ دستگاه مختلف را به هم متصل کرده است. این لوله در ادامه بزرگتر خواهد شد و طول آن به ۵۰۰ متر خواهد رسید که امکان ایجاد ارتباط میان ۱۰۰ دستگاه مختلف را فراهم خواهد کرد.
در این مرکز، تجهیزاتی وجود دارد که مانع از آلودگی سطح توسط هوا شده و خواص ذاتی مواد دست‌نخورده باقی می‌ماند، در حالی که امکان دستکاری کوانتومی فراهم است.
چین به عنوان یک مرکز تولیدکننده جهانی شناخته می‌شود که سعی دارد خود را به عنوان مرکز فناوری‌ بالا در جهان معرفی کند، به طوری که با کاهش روند توسعه اقتصادی در جهان، این کشور دچار مشکل نشود.