پروژه ملی در اسپانیا: استفاده از نانوذرات پلاستیک در رادیودرمانی

مؤسسه ERESA با همکاری مؤسسه فناوری پلاستیک اسپانیا قرار است در قالب یک پروژه ملی اقدام به توسعه نانوذرات پلاستیکی کنند تا از آن برای بهبود روش رادیودرمانی سرطان پرستات استفاده شود. حمایت مالی این پروژه توسط وزارت اقتصاد و رقابت‌پذیری این کشور انجام شده است.

ERESA که در حوزه رادیولوژی تخصص دارد، همکاری مشترکی با AIMPLAS آغاز کرده است تا از نانوذرات پلاستیک برای ایجاد برچسب‌های پلیمری به منظور بهبود رادیودرمانی سرطان پروستات استفاده کند.
وزارت اقتصاد و رقابت‌پذیری اسپانیا روی پروژه‌ای موسوم به RETOS سرمایه‌گذاری کرده است تا در نهایت نانوذرات زیست‌تخریب‌پذیر و زیست‌سازگار ایجاد شود. از این نانوذرات قرار است برای انجام آزمون پیش‌بالینی تا پایان سال ۲۰۱۸ استفاده شود تا عملکرد آن ارزیابی شود. این فناوری به عنوان یک پتنت در حال ثبت است.
نشانگرهایی که در حال حاضر برای درمان استفاده می‌شود، از دانه‌هایی از جنس طلا به ابعاد ۱ در ۴ میلیمتر تشکیل شده است که با کمک آنها می‌توان موقعیت سرطان پروستات را با استفاده از رادیولوژی مشخص کرد.
در این پروژه نشانگرهایی از کوپلیمرهای هوشمند استفاده شده که در صورت تماس با بدن انسان دچار تغییر فاز می‌شوند. این برچسب‌های نانوذره‌ای، فرصت شناسایی دقیق‌تر را برای پزشکان فراهم می‌کند و در نهایت می‌توان با اطمینان گفت که پروستات در تصاویر رادیولوژی به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است. این برچسب‌ها دقت درمان را افزایش داده و اثرات جانبی رادیودرمانی را به حداقل می‌رساند.
آمادور گارسیا از مدیران اصلی این پروژه در AIMPLAS می‌گوید: «این برچسب‌ها نسبت به برچسب‌های طلا که به صورت رایج استفاده می‌شوند، از مزیت دیگری نیز برخوردار هستند. این برچسب‌های نانوذره‌ای هم در برابر رزونانس و هم اشعه ایکس قابل مشاهده هستند؛ همچنین توسط بدن تجزیه می‌شوند.