سفارش خرید لوکوموتیوهای مجهز به ابرخازن گرافنی

قراردادی میان وزارت حمل و نقل مالزی و شرکت لوکوموتیوسازی ژوژو CRRC منعقد شده که براساس آن قرار است چندین لوکوموتیو مجهز به ابرخازن گرافنی تحویل این وزرات‌خانه شود.

وزارت حمل و نقل مالزی قرارداد ۱۸۰ میلیون یورویی برای خرید ۲۲ واحد الکتریکی با شرکت لوکوموتیو ژوژو CRRC منعقد کرد. این قرارداد در ۱۱ آوریل ۲۰۱۷ میان طرفین به امضا رسید. اوپراتور ملی KTMB استفاده کننده از این واحدها خواهد بود.
این سفارش شامل ۱۳ کشنده ۲۵kV 50Hz با ظرفیت ۵۰۰ مسافر است که برای ارائه خدمات منطقه‌ای خریداری شده است. سرعت این کشنده که مجهز به ابرخازن گرافنی است، می‌تواند تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. این ابرخازن توسط CRRC طراحی و ساخته شده است.
CRRC اعلام کرده که این ابرخازن گرافنی قابلیت ذخیره‌سازی ۶۰ kF انرژی را داشته که ۸۵ درصد از انرژی ترمز را فراهم کرده و زمان شتاب گیری لوکوموتیو دوباره پر می‌شود.
در سال ۲۰۱۵ نیز چند دستگاه از این واحدها به وزارتخانه تحویل داده شده بود که شش واحد دیگر از همان مدل به زودی تحویل این وزارتخانه می‌شود. این مدل قادر است با ظرفیت ۳۲۰ مسافر به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.
این کشنده در کارخانه باتو گاجو CRRC در ایالت پراک مالزی ساخته شده و تا پایان سال ۲۰۱۸ تحویل خواهد شد.
ابرخازن‌ها ادوات الکترونیکی هستند که چند ثانیه شارژ می‌شوند. ابرخازن‌ها را می‌توان تا یک میلیون بار شارژ/دشارژ کرد. این ابرخازن‌‌ها می‌تواند مقدار زیادی انرژی را ذخیره کرده و به سرعت شارژ شود. همچنین این ابرخازن‌ها می‌تواند تا ۱۰ هزار بار شارژ/دشارژ شود.