گـُل رُز سیستئین، برنده رقابت تصویربرداری میکروسکوپ الکترونی

شرکت ترموفیشر (Thermo Fisher) سالانه رقابتی برای انتخاب بهترین تصویر میکروسکوپ الکترونی برگزار می‌کند. آندره جکاسی برای تصویر بلورهای سیستئین که شبیه به گل رز است، برنده رقابت سال ۲۰۱۶ این شرکت شد.

آندره جکاسی از مؤسسه فناوری ایتالیا برنده ششمین دوره مسابقات تصویر میکروسکوپ الکترونی شرکت ترموفیشر (Thermo Fisher) شده است. جکاسی برای شرکت در این مسابقه یک تصویر میکروسکوپی با عنوان «رز سیستئین» ارسال کرده است. این تصویر با استفاده از میکروسکوپ SEM مجهز به FIB شرکت FEI گرفته شده است.
برای انتخاب برنده رقابت، شرکت ترموفیشر ۲۷۰ اثر را دریافت کرده و مورد بررسی قرار داده است تا در نهایت آندره جکاسی به عنوان برنده انتخاب شده و یک دستگاه دوربین عکاسی Canon EOS 80D DSLR را دریافت کرد.
مایک شافر از شرکت ترموفیشر می‌گوید: «مسابقه سالانه تصویربرداری میکروسکوپ الکترونی برای انتخاب بهترین تصویر در این حوزه برگزار می‌شود. در این رقابت‌ها ما می‌توانیم یک گالری ویژه از تصاویر بسیار زیبا تهیه می‌کنیم که اثرهای بسیار جالب توجهی از دنیای میکروسکوپی جمع آوری می‌شود. بیشتر مشتریان ما از جامعه علمی و فناوری هستند که تصاویر بسیار جالبی از نمونه‌ها تهیه می‌کنند. ما نسبت به کارهای این دانشمندان اشتیاق نشان داده ایم و تلاش می‌کنیم تا تصاویر زیبای آنها را که به ندرت توسط دیگران دیده می‌شود، ببینیم.»
جکاسی می‌گوید: «این تصویر چیدمانی از بلورهای سیستئین را نشان می‌دهد که شباهت زیادی به گل رز دارد، گلی که هر گلبرگ آن کمتر از ۲۰ میکرون طول دارد. من روی استفاده از روش FIB برای تولید نانوساختار به منظور تولید حسگرهای زیستی کار می‌کنم. این تصویر در این پروژه گرفته شده و من بعد از تصویربرداری رنگ قرمز را برای افزایش زیبایی کار، به آن افزودم. این رنگ موجب شباهت بیشتر این ساختار به گل رز شده است.»
سیستئین یک آمینوآسید شناخته شده است که کاربرد زیادی در حوزه زیستی دارد و از آن برای ساخت حسگرهای مولکولی استفاده می‌شود. زمانی که سیستئین در یک محلول رسوب داده می‌شود، بلورهایی تشکیل می‌شود که شبیه به گلبرگ‌های گل رز است.
ترموفیشر شرکتی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی است که سالانه ۱۸ بیلیون دلار درآمد دارد. این شرکت ۵۵ هزار کارمند در سراسر جهان دارد.