بررسی نانومواد بهینه برای ساخت باتری با کارایی بالا

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه مواد کربنی، اقدام به بررسی امکان بهبود گرافیت و گرافن برای ساخت آند در باتری‌ها کرده است. این شرکت قصد دارد تا از این مواد برای ساخت باتری استفاده کند.

شرکت سینت جین کربن (Saint Jean Carbon) در حوزه انرژی سبز، ذخیره انرژی سبز و استفاده از مواد کربنی فعالیت دارد. این شرکت اخیراً اقدام به ارائه گزارش نتایج پروژه باتری گرافنی خود کرده است. هر چند این نتایج اولیه هنوز در مرحله ابتدایی کار است، اما به نظر می‌رسد باتری‌های گرافنی عملکرد بهتری نسبت به باتری‌های گرافیتی دارند و از ظرفیت دشارژ ۳۰ درصد بیشتر برخوردار هستند. هر دوی این باتری‌ها از یک موادی مشابه تشکیل شده‌اند؛ با این تفاوت که در باتری A از آند گرافیت و در باتری B از آند گرافنی ایجاد شده است.
عملکرد این دو باتری به قرار ذیل است:
ظرفیت نظری آند گرافیتی ۳۷۲ میلی آمپر ساعت بر گرم است اما ظرفیت آند گرافنی ۷۰۰ میلی آمپر ساعت بر گرم.
بعد از ۱۰۰ مرتبه شارژ/دشارژ، ظرفیت آند گرافیتی به ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلی‌آمپر ساعت بر گرم می‌رسد، در حالی که این رقم برای آند گرافنی ۳۱۰ تا ۳۳۰ میلی ‌آمپر ساعت بر گرم است.
این دو باتری مورد آزمایش قرار گرفتند تا سه ولت با نرخ ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت برگرم شارژ و تا ۰٫۰۵ ولت در ۱۰۰ میلی‌آمپر ساعت بر گرم دشارژ شدند. پاور اگیلوی، مدیرعامل شرکت سینت جین، می‌گوید: «این پروژه برای مقایسه مواد شروع شده‌است به طوری که یک مواد به دو حالت مختلف یعنی گرافیت و گرافن مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. بسیار جالب خواهد بود اگر ما ساخت مقیاس بزرگ باتری‌ها نظیر آنچه که در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد را نیز بررسی کنیم. با افزایش تحقیقات ممکن است بتوانیم عملکرد آند و توان و ظرفیت باتری را بهبود دهیم.»
در حال حاضر گرافن و گرافیت به قدری توسعه یافته‌اند که بتوان از آن برای ساخت آند در باتری‌ها استفاده کرد. این شرکت فاز اول تحقیقات خود را به پایان رسانده و در حال حاضر برای فاز دوم برنامه‌ریزی می‌کند. قرار است نتایج فاز دوم در ۸ هفته آتی ارائه شود.
در این پروژه شرکت گرافنا در کانادا نیز مشارکت دارد.