حمایت مؤسسه ملی سلامت از درمان آسیب‌ رگ‌ها با نانوذرات

مؤسسه ملی سلامت، مبلغ ۱٫۴۷ میلیون دلار بودجه برای تحقیق روی بیماری آنرمالی آئورت شکمی اختصاص داده است. قرار است از نانوذرات برای ترمیم رگ‌های مستعد آسیب‌دیدگی استفاده شود.

محققان دانشگاه کلیمسون موفق به دریافت بودجه‌ای از مؤسسه ملی سلامت آمریکا شدند تا روی یکی از مرگبارترین بیماری‌هایی که مردان بالای ۵۵ سال را تهدید می‌کند، کار کنند. نارن ویاوهیر از محققان این دانشگاه که کرسی Hunter Endowed را در اختیار دارد مبلغ ۱٫۴۷ میلیون دلار از مؤسسه ملی سلامت دریافت کرده است تا روی آنرمالی آئورت شکمی تحقیق کند.
هر سال در حدود ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به این بیماری در آمریکا شناسایی می‌شوند که حدود ۷۰ هزار نفر از آن‌ها نیاز به جراحی پیدا می‌کنند. محققان این پروژه به دنبال روشی هستند که بتوان از آن برای ممانعت از جراحی این بیماران استفاده کرد.
این گروه تحقیقاتی برای حل این مشکل از نوعی نانوذرات مهندسی شده استفاده می‌کنند. این نانوذرات می‌توانند به رگ مورد نظر متصل شده و ترکیب شیمیایی ویژه‌ای موسوم به گلوکز پنتاگالولی (PGG) را رهاسازی کنند. مطالعات پیشین روی حیوانات نشان داده است که استفاده از این ماده موجب کاهش ابعاد رگ و احتمال پارگی آن می‌شود.
هدف دیگر این پروژه، بهبود فرآیند تشخیص است. این گروه نانوذرات طلا را برای توسعه یک روش تصویربرداری جدید استفاده کردند که با این کار می‌توان نقطه ضعف را روی رگ شناسایی کرد. این روش به پزشک کمک می‌کند تا لزوم جراحی را برای بیمار تشخیص دهد. این نانوذرات در محل آسیب دیده تجمع میکنند، به طوری که با استفاده از سی‌تی اسکن می‌توان تشخیص بهتری از بخش آسیب دیده داشت.
این بیماری موجب تشکیل یک بخش بالنی شکل در رگ شده و باعث ایجاد خون اکسیژنه شده در رگ‌ها می‌شود. دلیل بروز این بیماری، ضعیف شدن دیواره رگ‌هاست. فشار خون بالا، کلسترول بالا و استعمال دخانیات از جمله عوامل مؤثر روی این بیماری است.
نانوذراتی که این گروه تحقیقاتی ساخته‌اند، دارای پوششی از جنس آنتی‌بادی الاستین است که موجب چسبیدن آن به الاستین تخریب شده می‌شود، پروتئینی که در رگ‌ها وجود دارد.
وجود مقادیر کمی از PGG موجب پایداری و حفظ الاستین می‌شود. بدون نانوذرات، نیاز به مقادیر زیادی از PGG است که برای بدن سمی است.