اولین المپیاد بین‌المللی نانو با موضوع «کاربردهای فناوری نانو در آب و فاضلاب»

در جلسه کمیته راهبری المپیاد بین‌المللی نانو تصویب شد که نخستین المپیاد در آذر ماه با محوریت ۹۶ با محوریت کاربردهای فناوری نانو در آب و فاضلاب به میزبانی تهران برگزار شود.

به دنبال امضای تفاهم‌نامه برگزاری المپیاد بین‌المللی نانو (INO) در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۵، دومین جلسه کمیته راهبری المپیاد با حضور نمایندگانی از روسیه، تایوان و ایران در تهران برگزار شد. در این نشست دو روزه که در تاریخ ۳۰ و ۳۱ فروردین‌ماه برگزار شد، محوریت موضوعی، زمان‌بندی، آیین‌نامه اجرایی و مدل برگزاری المپیاد مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، پروفسور وو از موسسه فیزیک تایوان (Institute of Physics, AcademiaSinica)، پروفسور گودیلین از دانشگاه ایالتی مسکو (Lomonosov Moscow State University)، پروفسور علی بیت‌اللهی از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران و آقای اندری ملنیکوف از روس‌نانو (RusNano)، حضور داشتند.

طبق توافقات صورت گرفته، موضوع اولین المپیاد بین‌المللی نانو، «کاربردهای فناوری نانو در آب و فاضلاب» خواهد بود. این موضوع با توجه به دغدغه جهانی موجود در حوزه آب و پساب‌های خانگی و صنعتی انتخاب شد تا نخبگانی از کشورهای مختلف دنیا، در جستجوی راه‌حل فناورانه‌ای بر پایه دانش نانو برای حل این نگرانی بین‌المللی به رقابت بپردازند.

 این المپیاد در دو مرحله ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود و کشورهای شرکت‌کننده پس از ارزیابی تیم‌های‌ خود در مرحله ملی، یک تیم را بر حضور در مرحله نهایی معرفی می‌کنند. اولین دوره المپیاد در ابتدای آذرماه ۹۶ در تهران برگزار خواهد شد و به مدت ۷ الی ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

در این نشست، پروفسور علی بیت‌اللهی، مدیر امور بین‌الملل ستاد نانو به عنوان رئیس کمیته راهبری المپیاد انتخاب شد. همچنین مقرر شد کشورهای علاقه‌مند تا تیرماه ۹۶، آمادگی خود را جهت حضور در المپیاد اعلام نمایند و پس از آن طی رقابت‌های ملی برگزار شده در کشور خود، نخبگان جوان و اعضای تیم اعزامی خود را انتخاب کنند. گفتنی است از هر کشور تنها یک تیم می‌تواند در مرحله نهایی رقابت شرکت نماید.

جهت آمادگی هرچه بیشتر تیم‌های شرکت‌کننده، دوره‌های آموزشی آنلاین و آفلاین با موضوعات علمی و فناورانه توسط اساتید و منتورهای بین‌المللی برگزار خواهد شد و قبل از رقابت نهایی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

رقابت در این المپیاد به صورت چالش فناورانه برای حل معضلات حوزه آب و فاضلاب با کمک فناوری نانو در عناوین پیشنهادی تیم‌های شرکت‌کننده خواهد بود.

در ادامه مصوبات این جلسه،  مقرر شد کمیته علمی اولین المپیاد بین‌المللی متشکل از جمعی از اساتید پیشنهادی کشورهای عضو کمیته راهبری المپیاد، تا پایان تیرماه ۹۶ تاسیس شود و به دنبال آن کمیته داوری المپیاد را زیرنظر خود تشکیل دهد.

قابل ذکر است  تاکنون ۴ کشور آمادگی خود را برای شرکت در المپیاد اعلام کرده‌اند و انتظار می‌رود کشورهای بیشتری به جمع شرکت‌کنندگان اضافه شوند.