نگاهی بر تجهیزات نانویی ارایه شده در پنجمین نمایشگاه ساخت ایران

شرکت‌های فعال در حوزه ساخت تجهیزات فناوری نانو، دستاورد‌های خود را در پنجمین نمایشگاه تجهیزات و موادآزمایشگاهی ساخت ایران ارایه کردند تا نمایندگان مراکز پژوهشی با بررسی این محصولات نیاز‌ مراکز خود را با محصولات داخلی تامین کنند.

در پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، بیش از ۹ هزار محصول از ۳۹۴ شرکت دانش‌بنیان ارایه شد که شامل ۹۴۱۷ مورد تجهیز و ۴۲۱ مورد مواد آزمایشگاهی بود. از این میان بیش از ۵۰ شرکت، تجهیزات و مواد مرتبط با فناوری نانو ساخت داخل را ارایه کردند.
شرکت نانوسیستم پارس به عنوان یکی از فعالان حوزه فناوری نانو در این دوره از نمایشگاه، دستگاه‌های STM, AFM,  (STM – AFM)SPM  و دستگاه هایپر‌ترمیا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی را معرفی کرد.
شرکت پوشش‌های نانوساختار نیز همچون دوره‌های قبل در این نمایشگاه حضور یافت. از تجهیزات ارایه شده توسط این شرکت می‌توان به سیستم‌های لایه‌نشانی در خلا و دستگاه اسپاترینگ سه‌کاتده اشاره کرد. به گفته مسئولان این شرکت، تا‌کنون برخی از این تجهیزات به کشور‌های استرالیا، روسیه، ایتالیا و پرتغال صادر شده است.
شرکت فناوران نانو‌مقیاس نیز از شرکت‌کنندگان فعال در این نمایشگاه بود و تجهیزات تولیدی خود را به بازدیدکنندگان معرفی کرد. تولید تجهیزات و دستگاه‌های الکترو‌ریسی، الکتروفورز موئین، الکترو نخ‌ریسی، سیستم بدون نازل کارتریجی و الکتروریسی نازل‌دار دمشی از جمله محصولات ارایه شده توسط این شرکت است. همچنین کارشناسان این شرکت اعلام کردند که دستگاه الکتروفورز مویین نسبت به ورژن‌های قبلی در زمینه نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، اپتیک و الکترونیک بهینه‌سازی شده است.
شرکت طیف گستر فراز  شرکتی فعال در زمینه ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی از جمله گاز کروماتوگراف است و در این نمایشگاه سه مدل از این دستگاه به همراه پرینتر سه بعدی عرضه کرد.
شبکه آزمایشگاه‌های آموزشی دانش آموزی (توانا) نیز در این دوره از نمایشگاه حضوری پررنگ داشت. به گفته مسئولان توانا تا امروز ۷۸ مرکز آزمایشگاهی در همه استان‌ها دایر شده است، استان هرمزگان با ۹ آزمایشگاه پیشتاز است و سایر استان‌های کشور نیز دست‌کم یک آزمایشگاه آموزشی در حوزه فناوری نانو دارند. مسئولان توانا هدف خود را از حضور در این نمایشگاه عرضه تجهیزات ساخت داخل برای تجهیز آزمایشگاه‌های نانو، مثل میکروسکوپ‌ها، الکتروریسی، اسپاترینگ، انفجار سیم، اسپکتروفوتومتر،هموژنایزر التراسونیک، کورهCVD و … و همچنین دستگاه‌های عمومی مثل آون، کوره باکسی، ترازو و هیتر اعلام کردند. همچنین این مجموعه به خریداران تجهیزات داخلی خدمات آموزشی، نصب دستگاه‌ها و گارانتی دوساله ارایه می‌کند.
شرکت آراپژوهش نیز که در حوزه تولید میکروسکوپ‌های الکترونی نانواسکوپ و AFM فعالیت می‌کند در پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران حضور داشت و مدل‌ AFM بایو را که  کاربردهای زیادی در پزشکی و بیو‌تکنولوژی دارد، ارایه کرد. این دستگاه می‌تواند در محیط مایع از موجودات زنده تصویر‌برداری کند.
از سایر شرکت‌های مرتبط با فناوری نانو که در این دوره از نمایشگاه حضور داشتند می‌توان به امین آسیا فناور پارس، آراز طیف پلاسما، آروین رایا کاران، بسافن‌آوران نصیر، پلاسما پژوه پارس، پلاسمافناورامین، پودرافشان، پویش تدبیر کرانه، پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر، تاف فناور پارس، تجهیزآفرینان نوری پارسه، تعاونی دانش‌بنیان نانوساختار آرین، یارنیکان صالح، تکفام‌سازان طیف‌نور، تکوین پژوه مهام، مافوق‌صوت، خلاء پوشان فلز، دانش‌پویان ساتیا، رشد نانو‌فناوران، طیف‌آزمون اسپادانا، طیف‌سنج پیشرو پژوهش، فناوران تجهیزات نانوآزما، فناوری خلا کهربا، فناوری نانوساختار‌آسیا، کاوش یاران فن‌پویا، تجهیزات پیشرفته آدنا دیاکو فناور، مهندسی  مولد پلاسمای هیرکانیان، تجهیزات سازان پیشتاز، رشد نانو فناوران و تکفام سازان طیف نور اشاره کرد.
شایان ذکر است، پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از چهارم تا هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و طی آن نمایندگان دانشگاه‌‌ها و مراکز پژوهشی، برای تهیه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مورد نیاز مراکز خود با تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری، ثبت سفارش کردند.