نگاه اجمالی به بازار نانوذرات کاربید فلزی

تحلیل‌های بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر آمریکای شمالی بیشترین سهم از بازار نانوذرات کاربید فلزی را داشته و در آینده نزدیک آسیا/اقیانوسیه بیشترین سهم را به خود اختصاص خواهد داد. نیاز صنایع خودروسازی و داروسازی موجب رشد این بازار شده اما چالش‌هایی نظیر فرآیند تولید پیچیده مانعی بر سر راه توسعه بازار این حوزه است.

کاربیدها ترکیباتی متشکل از کربن و عناصر با الکترونگاتیویته کم هستند. در تولید کاربیدها معمولاً اکسید فلزی و فلز نیز حضور دارند. نانوذرات کاربید فلزی در صنایع مختلف از فیلتراسیون گرفته تا جداسازی، پوشش، رهاسازی دارو، حسگری، چسب، خودروسازی و فناوری اطلاعات استفاده می‌شود.
به دلیل تقاضای بالا در بخش نانوذرات کاربید فلزی، رشد بازار این ماده بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۷ نرخ بسیار بالایی پیش‌بینی شده‌است. تنوع کاربرد این نانوذرات موجب شده تا تقاضا نسبت به آن در بیشتر صنایع وجود داشته باشد. رشد بازار این نانوذرات در صنعت خودروسازی، تولید و داروسازی موجب تسهیل رشد بازار جهانی این نانوذرات می‌شود.
علاوه‌بر این، تقاضا برای نانوذرات کاربید فلزی در بخش ذخیره‌سازی انرژی و مبدل‌های انرژی نیز موجب رشد این صنعت می‌شود.
صنعت نانوذرات کاربید فلزی با چالش‌هایی روبرو است که از آن جمله می‌توان به آلیاژسازی فلزات با مواد آندی (نظیر سیلیکون، گالیم و غیره) اشاره کرد. همچنین استفاده از این نانوذرات در فرآیندهای دانسیته انرژی بالا با دشواری انجام می‌شود. تولید این نانوذرات به‌صورت انبوه، چند مرحله‌ای بوده و فرآیندی پیچیده، نیازمند به دمای بالا و پرهزینه است. این چالش روی رشد بازار جهانی نانوذرات کاربید فلزی تأثیرگذار است. بازیگران بازار و محققان به دنبال ارائه روش‌هایی با کارایی بالا و اقتصادی هستند تا شرایط را برای تولید این نانوذرات تسهیل کنند.
از سوی دیگر توسعه فناوری‌ نانو در بخش خودروسازی و تولید قطعات و تجهیزات نیز می‌تواند فرصت‌های زیادی در بازار جهانی نانوذرات کاربید فلزی ایجاد کند.
در میان نانوذرات کاربیدهای فلزی، کاربید تیتانیوم، کاربید زیرکونیم، کاربید وانادیم، کاربید تانتالیم و کاربید تنگستن مهمترین کاربیدهای فلزی هستند. از نظر کاربرد صنعتی، متالورژی و فولاد، صنعت مواد شیمیایی، صنعت خودروسازی و صنعت هوافضا از مهمترین بخش‌های صنعتی هستند.
بیشترین سهم بازار نانوذرات کاربید فلزی مربوط به آسیا/اقیانوسیه خواهد بود در حالی که اکنون آمریکای شمالی بیشترین سهم بازار را دارد.