استفاده از توالی‌سنج تجاری برای نقشه‌برداری از گیاه جو

دستگاه توالی‌سنج شرکت بیونانو ژنومیکس برای نقشه‌برداری از ژنوم گیاه جو مورد استفاده قرار گرفته و نتایج قابل توجهی بدست آمده است. مدیرعامل این شرکت هدف از این پروژه را بهبود ژنتیکی گیاه جو و افزایش تولید محصول ارائه کرده است.

شرکت بیونانو ژنومیکس (Bionano Genomics) روی توالی‌سنجی ساختار ژنوم تمرکز دارد و محصولات تجاری‌سازی شده‌ای نیز به بازار عرضه کرده است. اخیرا مقاله‌ای با عنوان « A chromosome conformation capture ordered sequence of the barley genome » در نشریه Nature به چاپ رسیده است که در آن محققان از این دستگاه استفاده کرده‌اند.
در این مقاله کروموزم مصنوعی باکتری‌ مورد توالی‌سنجی قرار گرفته و با استفاده از دستگاه این شرکت، نقشه‌برداری از آن صورت گرفته است. هدف این است که اطلاعات ژنوم این پروژه به محققان برای ترکیب این توالی‌ها کمک کند تا در نهایت داربستی ایجاد شود.
این مقاله نشان می‌دهد که می‌توان عناصر تکراری نظیر ژن‌های تکثیر شده که بیش از ۹۹٫۸ درصد شباهت ساختاری دارند را شناسایی کرد. این گروه ژن‌های amy 1 را در این پروژه مورد بررسی قرار دادند. این ژن‌ها اهمیت زیادی دارند چرا که این کددهی برای پروتئین آمیلاز بوده که تاکنون اطلاعات کمی درباره تنوع ساختاری این ژن‌ها بهدست آمده است. علاوه براین، این گروه تحقیقاتی برای اولین بار با استفاده از این دستگاه اقدام به ارزیابی تنوع ژنتیکی گیاه جو کردند تا ژن‌های مفید را وارد ساختار مورد نظر کنند.
هدف نهایی این گروه آن است که ژنوم گیاه جو را به‌گونه‌ای دستکاری کنند که بتواند محصول بیشتری ارائه دهد. این پروژه توسط محققانی از مؤسسه ژنتیک گیاهی لایبنیز در آلمان انجام شده‌است.
اریک هولملین، مدیرعامل شرکت بیونانو، می‌گوید: «جمع‌آوری کامل ژنوم جو گامی مؤثر در مسیر توسعه توسعه‌دهندگان گیاهی است. این کار اطلاعاتی با جزئیات بیشتر درباره محل، ساختار و عملکرد ژن‌ها ارائه می‌دهد که برای بهبود دانه‌های جو مناسب است. پیش از این، هیچ کسی اقدام به جمع‌آوری این حجم اطلاعات با دقت بالا نکرده بود. لازم به ذکر است که ژنوم گیاه جو دو برابر بزرگتر از ژنوم انسان است.
این نقشه‌برداری داربست هیبریدی ایجاد می‌کند تا صدها هزار بسته ژنی را کنار هم قرار داده و تمام ژنوم گیاه را به دست آورد.