تمدید شد؛ فراخوان ستاد نانو برای چالش طراحی و ساخت سلول باتری لیتیومی

مهلت ثبت‌نام در چالش‌ نوآوری «طراحی و ساخت سلول باتری لیتیومی» تا پنجم مردادماه تمدید شد. این چالش با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، شبکه باتری نانو ایران (شبنا) و شرکت توسعه منابع انرژی توان برگزار می‌شود.

در ادامه برگزاری چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، ششمین دوره از چالش‌های نوآوری نانو در پلتفرم نانوچلنج آغاز شد. چالش نوآوری «طراحی و ساخت سلول باتری لیتیومی» که از سوی کارگروه  صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری «شبکه باتری نانو ایران (شبنا)» و نیز «شرکت توسعه منابع انرژی توان» برگزار می‌شود، به‌دنبال یافتن راهکارهایی عملی برای ساخت و توسعه باتری‌های لیتیومی در داخل کشور است. 
طی سالیان گذشته به واسطه رشد و توسعه ابزارهای الکترونیکی مانند گوشی‌های تلفن همراه و لپ‌تاپ‌ها از یک سو و رشد تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی از سوی دیگر، در سراسر جهان تقاضا برای ذخیره‌سازهای انرژی به خصوص باتری‌های لیتیومی به طور چشمگیری افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این روند تا چند سال آینده همچنان ادامه یابد. از این رو با توجه به این روند فزاینده تولید و مصرف انرژی و نیز دورنمای صنعت خودروی کشور به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های باتری‌های لیتیومی،‌ شبکه باتری نانو (شبنا) به دنبال طراحی، ساخت و تولید سلول‌های لیتیومی مبتنی بر فناوری نانو در کشور است. در این راستا نیز این شبکه به همراه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری شرکت توسعه منابع انرژی توان اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان «طراحی و ساخت سلول باتری لیتومی» نموده است که گام نخست برای تولید انبوه انواع نانوباتری‌ها در کشور محسوب می‌شود.
بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‌‏نام مرحله اول چالش پیش‏رو از ۱۵ اردیبهشت‌ماه آغاز شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، سایر پژوهشگران و فناوران علاقمند تا تاریخ ۵ مردادماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، ۵ شرکت‌کننده برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین ۳۰ میلیون ریال تسهیلات برای تولید نمونه‌ای آزمایشگاهی و تکمیل مستندات فنی و اقتصادی دریافت خواهند نمود. بخشی از این تسهیلات نقدی، و بخشی از آن نیز به صورت اعتباری به منظور استفاده از خدمات و امکانات شبکه آزمایشگاهی نانو اعطا خواهد شد. 
همچنین پذیرفته‌شدگان این مرحله می‌توانند برای ساخت نمونه آزمایشگاهی از بستر تجهیزات ساخت سلول در شرکت توسعه منابع انرژی توان استفاده نمایند. برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه نقدی و تسهیلات تجاری‌سازی، فرصت همکاری با شرکت توسعه منابع انرژی توان به منظور تجاری‌سازی نمونه آزمایشگاهی خود تا مرحله تولید انبوه و صنعتی را خواهد داشت. 
علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز وغیره) به پایگاه اینترتنی چالش مراجعه نمایند.