معرفی مهمترین بانک‌های اطلاعاتی در حوزه فناوری‌نانو

بانک‌های اطلاعاتی یکی از ابزارهای مهم برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های مختلف محسوب می‌شوند. در اینجا به بررسی چند بانک اطلاعاتی در حوزه فناوری‌نانو پرداخته می‌شود.

با توسعه فناوری‌نانو و تجاری‌سازی محصولات مربوط به این حوزه، سازمان‌ها و گروه‌های مختلف، با هدف تسریع دسترسی به اطلاعات و آماده‌سازی بستری مناسب برای توسعه، اقدام به ارائه بانک‌های اطلاعاتی مرتبط با فناوری‌نانو کرده‌اند. در اینجا مروری اجمالی بر چند بانک اطلاعاتی مهم در این حوزه انجام خواهد شد:

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

nanowerk: یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های اطلاعاتی در حوزه فناوری‌نانو در اختیار این پایگاه است. چند بانک اطلاعاتی در بخش نانومواد، رویدادها، محصولات، شرکت‌ها، آزمایشگاه ها و کاربردهای فناوری‌نانو در این پایگاه ارائه شده است. در این بانک‌ها، تفکیک شرکت‌ها براساس کشور بوده به طوری که با یک بررسی اولیه می‌توان تعداد شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو را برای هر کشور مشخص کرد. با وارد شدن در در صفحه هر کشور، لیست شرکت‌های آن کشور آمده است. همچنین برای آشنایی با مراکز تحقیقاتی فناوری‌نانو، بانک اطلاعاتی به تفکیک کشور، این اطلاعات را در اختیار محققان قرار می‌دهد. در بخش بانک نانومواد، دقیقا مشخص شده است که هر کشور چه تعداد نانومواد را در قالب محصول تجاری تولید و به فروش می‌رساند، هرچند این بخش نیاز به بروز رسانی دارد.
Nano: این بانک اطلاعاتی به صورت مشترک توسط Nature و Springer ایجاد شده است. این بانک اطلاعات نوپا به پژوهشگران فرصت جستجو درباره موضوعات مختلف در حوزه فناوری‌ نانو را می‌دهد. محققان می‌توانند ماده‌ای که با آن کار می‌کنند را در این بانک اطلاعاتی وارد کرده و با استفاده از یک موتور جستجوی هوشمند، اطلاعات زیادی درباره آن ماده به دست آورند. همچنین لینک‌ها و مقالات مرتبط با آن ماده را نیز به راحتی از نتایج این موتور جستجو دریافت می‌کنند. این بانک اطلاعاتی، حاوی داده‌های زیادی درباره نانومواد، روش‌های ساخت و نانوابزارها است. در واقع اطلاعات زیادی از مقالات، پتنت‌ها و دیگر منابع علمی جمع‌آوری و دسته‌بندی شده‌است که پژوهشگر بعد از مراجعه به آدرس این بانک، ماده مورد نظر خود را در آن تایپ کرده و با استفاده از موتور جستجوی این بانک به اطلاعات مختلفی درباره ماده مورد نظر خود دست پیدا می‌کند. پیش از این انتشارات Springer بانکی به نام SpringerMaterials راه‌اندازی کرده بود که به محققان امکان دسترسی به اطلاعات مواد مختلف (نه لزوما نانومواد) را می‌داد. اما این بانک اطلاعاتی به صورت ویژه برای فناوری‌ نانو ایجاد شده‌است.
StatNano: جامع‌ترین بانک محصولات فناوری‌نانو در اختیار این پایگاه است که قریب به ۷۰۰۰ محصول در آن به ثبت رسیده است. در این بانک اطلاعاتی داده‌ها و آمار محصولات مبتنی بر فناوری نانو جمع‌آوری شده و به صورت طبقه‌بندی شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. استت‌نانو علاوه بر محصولات، بانک‌های اطلاعاتی در بخش استانداردها، سازمان‌ها، رویدادها و برنامه‌های راهبردی کشورها ارائه می‌دهد. تجمیع چنین طیف وسیعی از بانک‌های اطلاعاتی مختلف در یک پایگاه، منحصر به فرد بوده و دیگر سایت‌ها نمونه آن وجود ندارد. همچنین این بانک گزارش‌های تحلیلی از روند نفوذ فناوری نانو در صنایع مختلف، نانوساختارها و نانومواد پرکاربرد در حوزه‌های مختلف صنعتی، و ویژگی‌ها و کاربردهای بهبود یافته در محصولات نانویی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ماموریت بانک محصولات نانو جمع‌آوری، طبقه‌بندی، تحلیل و انتشار اطلاعات درباره محصولاتی است که مبتنی بر فناوری نانو هستند.
Nanodatabase: یک بانک اطلاعات مختص محصولات فناوری‌نانو بوده که در دانشگاه صنعتی دانمارک ایجاد شده است. در ایجاد این بانک، انجمن اکولوژی دانمارک و انجمن مصرف‌کنندگان دانمارک
نیز مشارکت داشته‌اند. این بانک اطلاعات تا تاریخ ۴ آوریل ۲۰۱۷ سه‌ هزار
محصول را به ثبت رسانده است. این بانک اطلاعاتی دارا دستورالعملی برای وارد
کردن محصولات توسط صاحبان کسب و کار در حوزه فناوری‌نانو است. برای این
کار باید نام محصول، تولید کننده، آدرس و پایگاه اینترنتی نیز درج شود.
NanoSafetyDB: این بانک به جمع‌آوری مستندات مربوط به ایمنی در حوزه فناوری‌نانو می‌پردازد. با مراجعه به این بانک، محققان می‌توانند اطلاعات خود را در مورد مسائل ایمنی فناوری‌نانو به روزرسانی کنند. در این بانک گزارش، استاندارد، متون قانونی، راهنما، راهبردها و برنامه‌های مرتبط با ایمنی وجود دارد.
Nanotechnology in Our Food: این بانک اطلاعات به صورت ویژه به نانومحصولات موجود در بخش مواد غذایی می‌پردازد. در این بانک اطلاعات شرکت‌های تولیدکننده به همراه نانومواد استفاده شده در محصول درج شده است.
nanofutures: این بانک به دسته‌بندی و معرفی رویدادهای مربوط به فناوری‌نانو می‌پردازد. جزئیات مربوط به کنفرانس‌ها، همایش‌ها و فروم‌های حوزه فناوری‌نانو در این سایت درج شده است. البته برای یافتن رویدادهای فناوری‌نانو سایت‌هایی نظیر http://www.azonano.com/events/events.aspx و http://www.nanotech-now.com/events-2017.htm و http://www.internano.org/node/4581 نیز بخشی را برای این منظور در نظر گرفته‌اند.
nanodic: این سایت لغت‌نامه ویژه‌ای برای فناوری‌نانو تدارک دیده است که از آن می‌توان برای درک مفاهیم تخصصی استفاده کرد.
Nanotechnology Standards Database: این بانک اطلاعاتی توسط موسسه ملی استاندارد آمریکا تهیه شده و در آن اطلاعات مربوط به استانداردهای فناوری‌نانو درج شده است.