ایجاد شبکه فناوری نانو در صنعت برق

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو در مراسم افتتاحیه پنجمین کنفرانس تخصصی فناوری نانو در صنعت برق و انرژی، از ایجاد شبکه فناوری نانو در صنعت برق در پژوهشگاه نیرو خبر داد.

مراسم افتتاحیه پنجمین کنفرانس تخصصی فناوری نانو در صنعت برق و انرژی با حضور قائم مقام پژوهشگاه نیرو، مدیرکارگروه صنعت و بازار ستاد نانو و مدیرانی از وزارت علوم، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت توانیر و سایر فعالان این حوزه صبح امروز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ در پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
دکتر اسدی‌فرد؛ مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو در مراسم افتتاحیه این همایش گفت:‌ «کار مهمی که با حمایت ستاد نانو در صنعت برق انجام شده ایجاد شبکه فناوری نانو در صنعت برق در پژوهشگاه نیرو است که ستاد نانو در این شبکه تلاش می‌کند با فعالان این حوزه تعامل داشته باشد و کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق را معرفی کند، نیازهای این صنعت را شناسایی و به شرکت‌های دانش‌بنیان منتقل کند تا به این نیازها پاسخ داده شود.»
اسدی فرد از جمله اقدامات انجام شده در صنعت برق را تولید فیلتر نیروگاهی عنوان کرد که هم‌اکنون نیز به کشور کره‌جنوبی صادر می‌شود. هم چنین تولید پوششی برای سطح پره‌های توربین از دیگر دستاوردهایی است که در حال حاضر در این صنعت استفاده می‌شود. توسعه دستورالعمل استفاده از محصولات فناوری نانو در صنعت برق و ایجاد زنجیره کامل تجاری‌سازی دستاوردهای نانویی در این صنعت از مهم‌ترین اهداف و اقدامات توسط ستاد نانو است که دکتر اسدی‌فرد به آنها اشاره کرد.
طی سه روز برگزاری این کنفرانس ۴ نشست تخصصی با عناوین کاربردهای فناوری نانو در حوزه سلول‌های خورشیدی، کاربردهای فناوری نانو در حوزه تولید برق، کاربردهای فناوری نانو در حوزه انتقال برق و کاربردهای فناوری نانو در حوزه توزیع برق و یک نشست تخصصی ویژه با عنوان کاربرد فناوری‌های نانو در حل معضل ریزگردها در مناطق جنوبی کشور برگزار می‌شوند. 
این نشست‌ها با حضور مدیران و کارشناسان صنعت برق و انرژی، خبرگان دانشگاهی و فناوران حوزه فناوری نانو با هدف بیان مسائل و مشکلات صنعت برق و یافتن راه‌حل‌های مناسب با استفاده از ظرفیت‌های نامحدود فناوری نانو برگزار خواهند شد.
برگزاری کارگاه‌های تخصصی و نمایشگاه جانبی در طی روزهای کنفرانس از دیگر برنامه‌های این کنفرانس است. شرکت‌هایی چون شرکت فنی و مهندسی پیشتازان توسعه صنعتی رازی، شرکت مهندسی و ساخت پره توربین مپنا (پرتو)، شرکت شریف سولار، شرکت توسعه منابع انرژی توان، مرکز تحقیقات نانوپوشش (شرکت راسخون)، نانوپارس شریف، مکث بین‌الملل و فناوران سخت‌آرا آخرین دستاوردهای خود در حوزه صنعت برق را در معرض دید علاقمندان قرار داده‌اند.
قابل ذکر است پنجمین کنفرانس تخصصی فناوری نانو در صنعت برق و انرژی به همت مرکز توسعه فناوری نانوی پژوهشگاه نیرو از ۲۶ الی ۲۸ اردیبهشت‌ماه در محل این پژوهشگاه برگزار می‌شود. این کنفرانس طی چهار دوره فعالیت، به عنوان گردهمایی بزرگ اساتید، متخصصان، فناوران و دانشجویان فعال در مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت بسیار مناسبی را جهت ارائه آخرین تحقیقات، دستاوردها و محصولات با محوریت نانوفناوری مورد استفاده در صنعت برق فراهم آورده است.