روشی برای تولید انبوه QLED روی سطوح انعطاف‌پذیر

محققان روشی مبتنی بر اسپری نقاط کوانتومی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان QLED را روی سطوح انعطاف‌پذیر ایجاد کرد. این روش ارزان و ساده بوده و قابلیت استفاده برای تولید انبوه را داراست.

پژوهشگران موفق به ارائه روشی شدند که در آن می‌توان نقاط کوانتومی را به‌صورت اسپری روی سطح پاشید و در نهایت با ساختار تولید شده اقدام به تولید دیود نشر نور کرد. LEDهای حاوی نقاط کوانتومی (QLED) صد برابر نورانی‌تر از ادوات مشابه بوده و کارایی بیشتری دارند. این گروه تحقیقاتی معتقد است که فناوری جدید می‌تواند برای تولید انبوه و ارزان قیمت نمایشگرهای انعطاف‌پذیر مورد استفاده قرار گیرد.
نقاط کوانتومی نانوبلورهای نیمه‌هادی هستند که درصورت تحریک شدن با الکتریسیته یا نور، طول موج منفردی منتشر می‌کنند. این رنگ خالص را می‌توان با تغییر ابعاد یا ترکیب شیمیایی نانوبلور تنظیم کرد. در برخی نمایشگرهای الکترونیکی موجود در بازار، نقاط کوانتومی می‌توانند نورهای آبی موجود در LCDهای رایج را به نور سبز یا قرمز تبدیل کنند تا تمام رنگ‌های مورد نیاز در نمایشگر ایجاد شود. اما محققان به دنبال ساخت نمایشگری هستند که در آن نقاط کوانتومی بتوانند هر رنگ مورد نیاز را نشر دهند. چنین نمایشگرهایی غنی از رنگ بوده و روشنایی بالایی دارند. اما مشکل اینجاست که چگونه می‌توان QLED را در سطح بزرگ ایجاد کرد.
یک QLED شامل نقاط کوانتومی ساندویچی است که میان یک لایه دارای بار منفی و یک لایه دارای حفره‌های بار مثبت قرار دارند. برای ایجاد این لایه‌ها، محققان شیشه یا پلاستیک را با پلیمر آلی باردار و نقاط کوانتومی پوشش دادند که این کار با روش لایه‌نشانی در خلاء یا اسپین کوتینگ انجام می‌شود. روش خلاء گران و پیچیده بوده و انجام آن روی فیلم‌های با کیفیت بسیار دشوار است. این روش برای تولید انبوه مناسب نیست.
اما روش اسپری، ساده و ارزان قیمت بوده و می‌توان آن را روی سطح بزرگ پیاده‌سازی کرد، به طوری که امکان انجام آن روی ورق‌های پلاستیکی انعطاف‌پذیر وجود دارد.
این گروه نانوذرات را به حالت محلول در آورده و روی یک سطح بزرگ از جنس شیشه اسپری کردند. برای این کار از دستگاه اسپری اولتراسونیک استفاده شده که ذرات را به قطرات بسیار کوچک تبدیل می‌کند.