چین نمونه اولیه از یک کامپیوتر کوانتومی را تولید کرد

کشور چین نمونه اولیه از کامپیوتر کوانتومی ساخته است. در تولید این کامپیوتر راهبرد منحصر به فردی به کار گرفته شده‌ که موجب نگرانی آمریکا شده‌است.

تاکنون کامپیوترهای کوانتومی توسط شرکت‌هایی نظیر IBM و دی‌ویو ساخته شده‌اند. اما اخیراً چین اقدام به تولید کامپیوتر کوانتومی با استفاده از راهبردی جدید کرده است که در آن محاسبات کوانتومی با استفاده از فوتون‌های چندگانه انجام می‌شود.
معماری محاسباات کوانتومی چین  امکان گیراندازی ۵ فوتون را می‌دهد. این کار موجب بهبود فرآیند پردازش نسبت به حالتی است که  تنها یک فوتون استفاده شود، به طوری که سرعت در این روش ۲۴ هزار برابر افزایش می‌یابد.
محققان چینی برای ساخت این کامپیوتر کوانتومی اقدام به تولید قطعاتی کردند که برای ساخت بوزون ضروری است. بوزون ذراتی است که مدت‌ها قبل وجودشان توسط محققان پیش‌بینی شده بود؛ ذراتی می‌توان که از آنها برای ساخت کامپیوتر کوانتومی استفاده کرد. معماری محققان چینی به‌گونه‌ای است که در آن از فوتون‌های زیادی استفاده شده‌است که این موضوع موجب افزایش سرعت و مقیاس محاسبات می‌شود.
چین در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۱۵۰ بیلیون دلار را روی توسعه صنعت نیمه‌هادی هزینه کرد تا بتواند کامپیوترها و ادوات همراه را به ابعاد تراشه درآورد. البته مشخص نیست که آیا کامپیوتر کوانتومی نیز از جمله اولویت‌های این کشور است یا نه، اما توسعه سریع این فناوری در چین، کشورهایی نظیر آمریکا را نگران کرده است. از این فناوری می‌توان برای توسعه سلاح نیز استفاده کرد.
این نمونه اولیه که کشور چین ساخته برای استفاده در برخی حوزه‌ها مناسب است، اما از آن نمی‌توان به‌عنوان یک کامپیوتر جهانی استفاده کرد. این کامپیوتر مبتنی بر نقاط کوانتومی، مدارهای فتونی و شناساگرهای فوتونی است.
روش‌های مختلفی برای ساخت کامپیوتر کوانتومی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از کیوبیت‌های ابررسانا است. شرکت دی‌ویو از روش آنیلینگ کوانتومی استفاده کرده است که این روش برای تولید کامپیوتر کوانتومی جهانی ایده‌آل نیست. IBM هم کامپیوتر ۵ کیوبیتی ساخته است که فناوری مورد استفاده در آن می‌تواند برای تولید کامپیوتر جهانی مورد استفاده قرار گیرد. ماکروسافت‌ نیز تلاش‌هایی برای ساخت کامپیوتر کوانتومی انجام داده است.