ترکیب نانوذرات آهن و نانوفیبریل پروتئینی

محققان سوئیسی با ترکیب نانوذرات آهن و نانوفیبریل موفق به تولید ساختاری شدند که پایداری بالایی داشته و برای غنی‌سازی مواد غذایی و نوشیدنی قابل استفاده است. این ساختار به نوعی مکمل غذایی برای کسانی است که از فقر آهن رنج می‌برند.

در حدود ۱٫۲ بیلیون نفر در جهان از کمبود آهن رنج می‌برند. زنان بیشتر از مردان چار این بیماری هستند. در اروپا از هر ۵ زن، یک نفر کمبود آهن دارد که این موضوع منجر به خستگی و کاهش عملکرد بدن می‌شود.
برای افزایش آهن، یا باید از رژیم غذایی خاصی استفاده کرد و یا مکمل‌های غذایی به کار می‌رود. افزودن آهن به مواد غذایی موجب تغییر طعم و رنگ غذا می‌شود که چندان جالب توجه نیست.
رافل مزنگا و مایکل زیمرمان از ETH سوئیس روش جدیدی برای غنی‌سازی غذا و نوشیدنی‌ها با آهن ارائه کردند. در این روش از نانوذرات آهن و نانوالیاف پروتئینی استفاده شده‌است. 
این نانوالیاف پروتئینی از پروتئین آب پنیر به دست آمده است که این کار با گرمادهی در دمای ۹۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود. بعد از گرمادهی، محلول به وسیله  اسیدقوی هیدرولیز می‌شود. هیدرولیز تا زمانی انجام می‌شود که فیلامنت‌های پروتئینی به دست آید. چندین نوع فیلامنت پروتئینی تولید شده و در نهایت این فیلامنت‌ها نیز با یکدیگر ترکیب شده و نانوفیبریل‌های پروتئینی به وجود می‌آید.
پژوهشگران نشان دادند که با ترکیب این نانوفیبریل‌ها با نانوذرات آهن، ترکیبی به وجود می‌آید که به راحتی جذب بدن می‌شود. برای تولید این نانوذرات، محققان کلرید آهن را مستقیم با نانوفیبریل پروتئینی ترکیب کردند که این کار در محلول اسیدی انجام می‌‌شود. نانوذرات به دست آمده با این روش، ابعادی کمتر از ۲۰ نانومتر دارند که به سرعت به نانوفیبریل‌های پروتئینی متصل می‌شوند و پایداری قابل توجهی دارند.
نانوذرات آهن به‌صورت طبیعی از پایداری بالایی برخوردار نیستند، اما هنگام ترکیب با نانوفیبریل پایدار می‌شوند. نانوذرات آهن به‌صورت طبیعی به سرعت به هم متصل می‌شوند، اما با این ترفند نانوذرات از هم جدا مانده و به راحتی وارد بدن می‌شوند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.