تولید شبه‌ماده‌ای از جنس نانوذرات آرسنید گالیم

پژوهشگران موفق به تولید شبه‌ماده‌ای از جنس آرسنید گالیم شدند که با سرعت ۱۰۰ بیلیون بار در ثانیه قابل خاموش و روشن شدن است. این شبه‌ماده برای انتقال اطلاعات قابل استفاده است.

یک تیم تحقیقات بین‌المللی از دانشگاه ایالتی مسکو، آزمایشگاه ملی ساندیا و دانشگاه فردریش شیلر مقاله‌ای در نشریه Nature Communications منتشر کردند که در آن روشی برای تولید شبه‌ماده‌ای از جنس نانوذرات آرسنید گالیم ارائه شده‌است. این شبه‌ماده می‌تواند در دمای اتاق انتقال اطلاعات در مقیاس نانومتری را با سرعت بالا انجام دهد.
شبه‌مواد به موادی گفته می‌شود که ساخته دست بشر بوده و از خواص نوری غیرمعمولی برخوردار است؛ دلیل این امر وجود نانوساختارهاست. به مدت دو دهه است که دانشمندان روی ساخت این مواد و کاربردهای آن تحقیق می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به جامه‌های نامرئی کننده اجسام اشاره کرد. اما آنچه که پیش از این به دست آمده بود، شبه‌موادی بود که دارای خواص ثابتی بودند. در این پروژه محققان روشی برای تنظیم این شبه‌مواد ارائه کردند که می‌توان آنها را خاموش یا روشن کرد؛ این کار با سرعت بالا انجام می‌شود به طوری که امکان چنین کاری ۱۰۰ بیلیون بار در ثانیه وجود دارد.
این شبه‌ماده از جنس فیلم آرسنید گالیم است که با استفاده از لیتوگرافی پرتوالکترونی و سپس اچ پلاسما ساخته شده‌است. این ماده از آرایه‌های نانوذرات نیمه‌هادی ساخته‌ شده‌است که قادراند نور را روی یک نقطه مشخص متمرکز کنند. زمانی که نور به این شبه‌ماده برخورد می‌کند، درون نانوذرات به دام می‌افتد و با آن با کارایی بالایی برهم‌کنش می‌دهد.
این گروه در سال ۲۰۱۵ اقدام به ساخت ابزاری مشابه از جنس نانوساختارهای سیلیکونی کرده است. در این پروژه از آرسنید گالیم درون سیلیکون استفاده شده که اثربخشی کنترل نور را چند ده برابر افزایش می‌دهد.
این ابزار کاربردهای متعددی دارد؛ برای مثال می‌توان از آن برای انتقال اطلاعات استفاده نمود. چرا که به جای الکترون، از فوتون برای انتقال استفاده شده که این کار موجب افزایش سرعت انتقال می‌شود. نتایج این پروژه ثابت کرد که ساخت این شبه‌ماده گامی بزرگ به سوی فناوری پردازش و انتقال سریع اطلاعات است.